Overslaan en naar de inhoud gaan

AdLantic kan verplichtingen niet meer nakomen en vraagt faillissement aan

Dalende omzet en hoge overheadkosten doen de online display specialist de das om.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

AdLantic, naar eigen zeggen  Nederland's 'grootste onafhankelijke display specialist', begon in 2005 en zou dit jaar dus twaalf jaar zijn geworden. Die mijlpaal wordt niet gehaald. Met ingang van 1 oktober wordt het faillissement aangevraagd.

related partner content for mobile comes here

In een brief aan de relaties maakte AdLantic directeur Philippe van Ooteghem gistermiddag het nieuws bekend. 'Zoals je ongetwijfeld gemerkt hebt, was AdLantic de afgelopen maanden niet meer zo punctueel qua uitbetalingen. We hadden erg veel moeite om onze financiële verplichtingen te voldoen vanwege dalende omzet en hoge overheadkosten aan onze kant.'

Overname niet gelukt
De problemen bij AdLantic leven al langer. Van Ooteghem schrijft de afgelopen 1,5 jaar 'druk bezig' te zijn geweest met het vinden van een koper voor AdLantic als geheel of voor onderdelen van het bedrijf. Hierbij werd hij begeleid door corporate finance adviseur CapitalMind uit Den Bosch. Deze gesprekken zijn op niets uitgelopen, het laatste reddingsplan strandde definitief afgelopen vrijdag.

De omvang van de schulden is zodanig en de omzet neemt zo snel af, dat een aanvraag voor extra kredietruimte bij de bank geen kans maakt. Van Ooteghem: 'De kans is groter dat de bank ons onder bijzonder beheer zet, waardoor onze bankrekening alsdan feitelijk  bevroren zal worden totdat de kredietfaciliteit is afgelost. Als dit gebeurt kunnen we de bedrijfsvoering niet voortzetten en zullen we begin oktober ons faillissement aanvragen.'

Verschuiving naar uitgeverskant
AdLantic is van oorsprong actief als mediaplanner en inkoper van onilne advertentieruimte. Omdat steeds meer adverteerders er de laatste jaren toe over gaan om zelf hun banners in te kopen, heeft AdLantic gekozen om de aandacht langzaam te verschuiven naar de uitgeverskant, waar het met ‘yield optimizing’ uitgevers helpt om maximale verdiensten uit hun banners te halen.

AdLantic heeft volgens informatie op de website dertig specialisten in dienst. Voor het merendeel zijn die werkzaam op het hoofdkantoor in Utrecht. Daarnaast is er een kantoor in Geleen. Philippe van Ooteghem kon vandaag helaas niet reageren op een verzoek om commentaar.

Foto gebruikt met instemming van J&R Virtual Reality Entertainment.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in