Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro: 2013 rampjaar voor tijdschriftenmarkt

De mediasector heeft het zwaar, toch voorspelt ABN Amro voor de TMT-sector 1% groei in 2014.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De TMT-sector (Telecom, Media, IT-sector) blijft ook in 2013 onder de nullijn en laat een lichte krimp zien. Dat stelt ABN Amro vast in zijn Sector Update TMT van 29 oktober.

related partner content for mobile comes here

Naast de tegenvallende conjunctuur kampen onderdelen van de sector volgens de bank met veranderingen van hun markten. ABN Amro: ‘Zo zorgen de mobiliteitstrend en de digitalisering voor verschuivingen in het gebruik van media, veranderingen in de advertentiemarkt en nieuwe verdienmodellen.’

De meeste mediabranches hebben het al langere tijd moeilijk, niet alleen door de economische malaise (advertentiemarkt), maar ook doordat hun markten sterk aan het veranderen zijn (digitalisering). Vooral de dagbladen en tijdschriften hebben het zwaar. '2013 lijkt voor de tijdschriftenmarkt zelfs een rampjaar te gaan worden met sterk dalende oplagen, losse verkoop en advertentie-inkomsten van rond de 15%. De verwachting is dat een groot aantal titels het eind van dit jaar niet gaat halen', zo schrijft ABN Amro. Donderdag wordt bij Sanoma

ABN Amro verwacht dat spotreclame, ondanks het WK voetbal, blijft krimpen. 'Tegengesteld aan de negatieve ontwikkeling in televisiereclame is het toenemend gebruik van uitgesteld kijken, video-on-demanddiensten en de opkomst van betaaltelevisie.'

ABN Amro verwacht voor 2014 in de gehele TMT-branche een stabilisering van volumes. Bij een lichte prijsstijging kan de omzetgroei voor de sector uitkomen op ongeveer één procent. Toch presteert de branche volgens de bank minder goed dan voorheen, nu de markt voor smartphones en tablets na jaren van ongeremde groei verzadigd raakt. Dit heeft als gevolg dat de slingerbeweging weer terugzwaait van hardware naar software als aanjager van de sector. Uit de interesse van buitenlandse toetreders blijkt bovendien dat de Nederlandse markt interessant is.

Software witte raaf in IT-sector
Het softwaresegment van de IT-branche is één van de weinige onderdelen van de TMT-sector dat minder last heeft van de recessie, zegt ABN Amro.

Uit de Sector Update TMT: ‘Sinds 2010 blijft de jaarlijkse omzetgroei redelijk constant rond de 2 tot 2,5 procent. De markt voor apps groeit bovengemiddeld en ook beveiligingssoftware is populair. De telecomsector blijft onder druk staan en bevindt zich in een overgangsfase. Zo zetten dalende omzetten en hoge investeringen de winstgevendheid onder druk. Om de levensvatbaarheid van bedrijven te vergroten verwacht ABN AMRO dat de trend naar internationale schaalvergroting zich voortzet.’

Samenvatting
2013 moeilijk jaar voor TMT-sector, licht herstel in 2014
Meer concurrentie buitenlandse toetreders
Positieve uitschieter is softwaremarkt
Omzet IT-diensten daalt door krimpende bedrijfsinvesteringen
Mediabranches zien omzet dalen door recessie en marktveranderingen
Telecom laat door slechte markt een trend naar schaalvergroting zien

Aanstaande donderdag een bericht met voorspellingen van de reclamebestedingen 2014 van GroupM.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in