4 op 10 Nederlanders zitten op sociaal netwerk
4 op de 10 surfende Nederlanders maken gebruik van minstens één sociaal netwerk. Het meest gekende netwerk is MySpace, maar het meest gebruikt in Nederland is Hyves, gevolgd door LinkedIn. Gebruikers ervaren dat bedrijven de sociale netwerken graag willen gebruiken als advertentiekanaal, maar de extra mogelijkheden van een social network worden door adverteerders nog niet benut. Zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door InSites Consulting, rond de bekendheid en het gebruik van sociale netwerken in België, Nederland en Groot Brittannië.
De meest gekende netwerken in Nederland zijn MySpace (62 procent) en Facebook (39 procent), maar deze netwerken worden hier slechts door minder dan 1 op 10 surfers gebruikt. Hier is het hoogst scorende netwerk in gebruik Hyves. Dit netwerk wordt door een kwart van de surfers gebruikt (24 procent), gevolgd door Linkedin (18 procent) en Myspace (9 procent). 17 procen van de Nederlandse internetters behoort tot 2 of meer sociale netwerken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOp vlak van het gebruik scoren België en Nederland zo goed als gelijk met gemiddeld 4 op de 10 surfers die gebruik maken van social networks. In Groot Brittannië maakt inmiddels al een grotere groep (liefst 66 procent van de surfende bevolking) deel uit van minimum één sociaal netwerk.
De onderzoekers zien dat surfers een onderscheid maken tussen hun privé en professionele online netwerken. Hyves, Facebook en MySpace worden ingezet voor privédoeleinden, met name door jongere surfers (18-30). LinkedIn wordt vooral binnen professionele context gebruikt, door meer door mannen dan vrouwen.
Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat het gebruik en de penetratie van online sociale netwerken in België en Nederland op korte termijn nog aanzienlijk zal groeien. Ongeveer 1 op 3 van de Belgische (33 procent) en Nederlands (29 procent) surfers geeft aan er in de toekomst meer gebruik van te maken voor privédoeleinden.
De verwachte groei in professioneel gebruik ligt lager en blijft beperkt tot 1 op 4 surfers in België (23 pro-cent) en Nederland (23 procent), en 13 procent in het Verenigd Koninkrijk.
Adverteren nog in kinderschoenen
Bedrijven gebruiken de populariteit van de sociale netwerken om met hun doelgroep in contact te komen. Consumenten ervaren dit vooral doordat er advertenties geplaatst worden (67 procent) en events aangekondigd (52 procent).
In mindere mate denkt men aan het creëren van merkgroepen (31 procent), het echt communiceren met consumenten (16 procent) en het creëren van virtuele figuren rond advertentie-iconen (16 procent).
InSites Consulting voerde het onderzoek in september 2008 uit. Naast andere branding- en communicatietopics, werd het gebruik van en de attitude ten opzichte van sociale netwerken in kaart gebracht. In totaal hebben 900 consumenten en 250 marketeers deelgenomen aan dit online onderzoek, verdeeld over België, Nederland en Groot Brittannië.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid