Volkskrant openbaart sponsordeal ABN en Stedelijk
Als de enige 'hoofdsponsor' en 'partner' van het Stedelijk heeft ABN Amro een reeks exclusieve rechten bedongen. Zo moet het recent verzelfstandigde museum alle sponsors waarmee het een langdurige relatie wil aangaan, vooraf laten goedkeuren door ABN Amro. Dat geldt ook voor sponsors van buiten de financiële wereld. Verder mag de bank ten behoeve van haar eigen kunstcollectie 'zonder nadere vergoeding' gebruik maken van deskundigen van het Stedelijk.
Het dagblad wijst ook op een artikel uit het hoofdstuk Hospitality, waarin staat dat ABN Amro het recht geeft deskundigen van het museum, zoals conservatoren en restaurateurs, gratis in te zetten voor de eigen kunstcollectie. Dit is een privilege dat andere musea vaak niet aan hun geldschieters verlenen. Het museum verleent ook andere gratis diensten, zoals het recht op gratis toegangskaarten en het recht exclusieve door het museum gefaciliteerde bijeenkomsten te organiseren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe exacte bedragen van de sponsoring zijn weggelaten in de kopieën van de sponsorcontracten met ABN Amro en met het automerk Audi, die de gemeente heeft vrijgaf. Ook eveneens door de Volkskrant opgevraagde correspondentie en andere stukken over de totstandkoming van de sponsoring van het Stedelijk, werden niet prijsgegeven. Tot dusver stelde de gemeente Amsterdam zich op het standpunt dat het Stedelijk en zijn sponsors hun contracten geheim mochten houden, omdat die zouden zijn gesloten tussen private partijen. Bovendien zou de publicatie hun belangen te zeer schaden. De gemeentelijke bezwaarschriftencommissie vond echter dat die mogelijke schade “niet opweegt tegen het publieke belang bij openbaarmaking.”? (Volkskrant)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid