Overslaan en naar de inhoud gaan

Vertellen over MVO (2): de Blueband case

Unilever steunt het World Food Program. De commercials van Blueband waren al op de televisie terwijl de website generiek bleef. TE…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Unilever steunt het World Food Program. De commercials van Blueband waren al op de televisie terwijl de website generiek bleef. TE generiek voor een media-offensief, zoals ik al schreef in mijn . Blueband beloofde meer informatie op 2 juli. Ik beloofde u te kijken en kan niets anders stellen dan dat de heren en dames van Blueband geweldig presteren met een geïntegreerd pakket van informatie en uitnodiging tot participatie.

related partner content for mobile comes here

Vandaag is officieel de samenwerking aangekondigd tussen Unilever en het WFP. Unilever biedt (in ieder geval de komende drie jaar) haar kennis aan in de strijd tegen ondervoeding en geeft bovendien financiële hulp. De samenwerking wordt als eerste ingevuld door de zogenaamde ‘Family Goodness’- merken, zoals Blueband. Onder het motto ‘Geef een kind een maaltijd’ doneert Blueband geld aan het World Food Program. Zij kopen er schoolmaaltijden mee voor kansarme kinderen in Kenia. Blueband ‘weet wat kinderen nodig hebben’ en in de armste gebieden in Kenia is dat onderwijs en een volle maag om zich op de les te kunnen concentreren. Dus doneert Blueband automatisch een maaltijd aan een kind bij aankoop van twee Bluebandproducten met een rode actiesticker. Wie een extra bijdrage wil leveren wordt daartoe op de website concreet uitgenodigd (voor 16 euro krijgt een kind een jaar lang een maaltijd op school). Bovendien is er een speciaal initiatief waarin kinderen worden uitgedaagd mee te denken over oplossingen voor het hongerprobleem in Afrika. En dit alles zonder melodrama of vals sentiment. U moet vooral eens .

Alles klopt in deze campagne: aansluiting bij de activiteiten van het bedrijf, de kernwaarden van het merk en de emotie van de consument. Commercie en charitas gaan hand in hand door zelf de eerste stap in ondersteuning te zetten en de consument te vragen om mee te doen. Bij de inzet van die actiezegels kan de cynicus zijn vraagtekens zetten. Is het zoiets als bonuspunten ten behoeve van de Keniaanse schooljeugd maar selectief ingezet puur om de sales te verhogen? Dat vraagt supermarktonderzoek. Anderzijds: zelfs al is dat zo, dan nog is de wijze waarop wat mij betreft OK. Het is zeer gangbaar om de consument aan te zetten tot kopen door te appelleren aan zowel diens rationele als aan diens emotionele beweegredenen. Als ‘familiegevoel’ een belangrijke waarde is, waarom zou kinderhulp dan geen reden kunnen zijn?

Blueband is zo’n echt traditioneel gezinsmerk dat volgens mij van ouder op kind overgaat. Ik was nooit een Blueband-kind en voel me ook zeker geen Blueband-moeder. Maar dit initiatief raakt me. De basis is goed en de uitwerking prachtig. Hulde.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in