Sceptische consumenten zwichten voor emotie
Hoewel reclame aan strengere restricties moet voldoen dan journalistiek, zijn er heel wat consumenten die sceptisch zijn over datgene wat adverteerders hen vertellen. Zo sceptisch dat ze op voorhand niet geloven wat de reclame ze vertelt. Die scepsis is niet nieuw. Al zolang reclame bestaat, zijn er mensen die vraagtekens zetten bij de inhoud van commerciële boodschappen. Toch is er voor adverteerders reden deze ontwikkeling serieus te nemen. Want de kans is groot dat, naarmate de hoeveelheid reclame toeneemt, het aantal sceptici verder zal stijgen. Dus rijst de vraag hoe adverteerders nu met deze groep twijfelaars om moet gaan. Onderzoek wijst uit dat het weinig uithaalt de sceptici te benaderen met reclame die meer informatief van karakter is: ze geloven het toch niet. Beter is om ze te benaderen met reclame waarin emotionele appeals verwerkt zijn. Met emoties kun je het nu eenmaal moeilijk oneens zijn.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid