Overslaan en naar de inhoud gaan

Er is ruimte voor meer functioneel en organisch voedsel

Veel consumenten moeten nog overtuigd worden van de voordelen van functionele en organische producten, met name in Europa. Dit zegt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het marktonderzoekbureau deed onderzoek naar de mate waarin consumenten functioneel voedsel (voeding die is versterkt met vitamines of supplementen en die specifieke gezondheidsvoordelen promoot) en organisch voedsel accepteren en aanschaffen. Het bureau ondervroeg consumenten in 38 landen welke producten van onderstaande lijst ze het meest waarschijnlijk zouden aanschaffen:

related partner content for mobile comes here
  • Olie en margarine die de cholesterol verlagen
  • Gefermenteerde drankjes die ‘goede’ bacterieën bevatten
  • Yoghurts met Acidophilus cultuur
  • Sojamelk
  • Melk met supplementen en/of toegevoegde vitamines
  • Brood met supplementen en/of toegevoegde vitamines
  • Meergranen en vezelrijke producten
  • Granen met toegevoegd foliumzuur (stof die van positieve invloed is op zwangerschap)
  • Fruitpsappen met supplementen en/of toegevoegde vitamines
  • Zout met jodium AC Nielsen verricht tweemaal per jaar onderzoek middels het Online Consumer Opinion Survey, onder 21.000 respondenten (gemiddelde internetgebruikers) in 38 landen verspreid over Europa, Azië, Amerika, en Zuid Afrika. Consumenten in Zuid Afrika, Brazilië, Chili en Mexico zijn het meeste overtuigd van de waarde van functionele voeding. Met name in Zuid Afrika,. Waar het aandeel kopers van gezonde voeding het grootste is, daar koopt men zes van de tien ondrzochte productsoorten geregeld. In Latijns Amerika koopt men vooral zout met jodium en melk met supplementen en toegevoegde vitamines. En in Latijns Amerika, samen met Azië, kopen veel consumenten gefermenteerde drankjes die ‘goede’ bacterieën bevatten, en sojamelk. En Europa echter blijft de consument achter. Vooral in Denemarken claimen veel respondenten nog nooit van sojamelk (94 procent), melk met supplementen en toegevoegde vitamines (94 procent), brood met supplementen en toegevoegde vitamines(83 procent), fruitsappen met toegevoegde vitamines (60 procent !) en zout met jodium (90 procent) gehoord of de producten gekocht te hebben. En Zuid Koreanen hebben met name nog nooit van cholesterolverlagende oliën en vetten gehoord. ‘De resultaten laten zien dat gebrek aan kennis, beschikbaarheid en geloofwaardigheid flinke drempels zijn voor acceptatie en aankoop van functioneel voedsel’, aldus Mr. Bienvenido Niles, president van ACNielsen Asia Pacific. Gemiddeld gelooft eenderde van de respondenten niet in de voordelen die deze producten claimen. Met name in Azië, Europa en Zuid Afrika is men wantrouwend ten opzichte van de ‘enhanced’fruitsappen, en in Amerika zet men vraagtekens bij de cholesterolverlagende oliën en margarines. Bij organische producten ligt de situatie iets anders. Wereldwijd worden deze producten vooral gekocht voor gezondheidsredenen. Meer dan tweederde van alle respondenten denkt dat organische producten gezonder zijn voor hen en hun kinderen. Dezeovertuiging is het sterkst in Azië. Europeanen denken meer aan andere voordelen, met name de positieve invloed die organische producten hebben op het milieu. Bijna eenvijfde denkt dat organische producten helpen om het milieu in stand te houden, en 12 procent denkt dat de aankoop van organische producten bijdraagt aan het welzijn van dieren. De grootste drempel voor consumenten om tot aanschaf van deze producten over te gaan, is de hoge prijs, met name voor consumenten in Azië en 40 procent van de Europeanen en Noord-Amerikanen. In Latijns Amerika en Zuid Afrika is beschikbaarheid meer een probleem. Het valt gemiddeld mee met het gebrek aan geloofwaardigheid, daarom denkt de heer Niles ook dat hier een kans voor marketeers ligt: ‘Er is een markt voor voeding met gezondheidsvoordelen die niet te duur is.’
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in