Er is ruimte voor meer functioneel en organisch voedsel
Veel consumenten moeten nog overtuigd worden van de voordelen van functionele en organische producten, met name in Europa. Dit zegt…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Het marktonderzoekbureau deed onderzoek naar de mate waarin consumenten functioneel voedsel (voeding die is versterkt met vitamines of supplementen en die specifieke gezondheidsvoordelen promoot) en organisch voedsel accepteren en aanschaffen. Het bureau ondervroeg consumenten in 38 landen welke producten van onderstaande lijst ze het meest waarschijnlijk zouden aanschaffen:
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
related partner content comes here
- Olie en margarine die de cholesterol verlagen
- Gefermenteerde drankjes die ‘goede’ bacterieën bevatten
- Yoghurts met Acidophilus cultuur
- Sojamelk
- Melk met supplementen en/of toegevoegde vitamines
- Brood met supplementen en/of toegevoegde vitamines
- Meergranen en vezelrijke producten
- Granen met toegevoegd foliumzuur (stof die van positieve invloed is op zwangerschap)
- Fruitpsappen met supplementen en/of toegevoegde vitamines
- Zout met jodium AC Nielsen verricht tweemaal per jaar onderzoek middels het Online Consumer Opinion Survey, onder 21.000 respondenten (gemiddelde internetgebruikers) in 38 landen verspreid over Europa, Azië, Amerika, en Zuid Afrika. Consumenten in Zuid Afrika, Brazilië, Chili en Mexico zijn het meeste overtuigd van de waarde van functionele voeding. Met name in Zuid Afrika,. Waar het aandeel kopers van gezonde voeding het grootste is, daar koopt men zes van de tien ondrzochte productsoorten geregeld. In Latijns Amerika koopt men vooral zout met jodium en melk met supplementen en toegevoegde vitamines. En in Latijns Amerika, samen met Azië, kopen veel consumenten gefermenteerde drankjes die ‘goede’ bacterieën bevatten, en sojamelk. En Europa echter blijft de consument achter. Vooral in Denemarken claimen veel respondenten nog nooit van sojamelk (94 procent), melk met supplementen en toegevoegde vitamines (94 procent), brood met supplementen en toegevoegde vitamines(83 procent), fruitsappen met toegevoegde vitamines (60 procent !) en zout met jodium (90 procent) gehoord of de producten gekocht te hebben. En Zuid Koreanen hebben met name nog nooit van cholesterolverlagende oliën en vetten gehoord. ‘De resultaten laten zien dat gebrek aan kennis, beschikbaarheid en geloofwaardigheid flinke drempels zijn voor acceptatie en aankoop van functioneel voedsel’, aldus Mr. Bienvenido Niles, president van ACNielsen Asia Pacific. Gemiddeld gelooft eenderde van de respondenten niet in de voordelen die deze producten claimen. Met name in Azië, Europa en Zuid Afrika is men wantrouwend ten opzichte van de ‘enhanced’fruitsappen, en in Amerika zet men vraagtekens bij de cholesterolverlagende oliën en margarines. Bij organische producten ligt de situatie iets anders. Wereldwijd worden deze producten vooral gekocht voor gezondheidsredenen. Meer dan tweederde van alle respondenten denkt dat organische producten gezonder zijn voor hen en hun kinderen. Dezeovertuiging is het sterkst in Azië. Europeanen denken meer aan andere voordelen, met name de positieve invloed die organische producten hebben op het milieu. Bijna eenvijfde denkt dat organische producten helpen om het milieu in stand te houden, en 12 procent denkt dat de aankoop van organische producten bijdraagt aan het welzijn van dieren. De grootste drempel voor consumenten om tot aanschaf van deze producten over te gaan, is de hoge prijs, met name voor consumenten in Azië en 40 procent van de Europeanen en Noord-Amerikanen. In Latijns Amerika en Zuid Afrika is beschikbaarheid meer een probleem. Het valt gemiddeld mee met het gebrek aan geloofwaardigheid, daarom denkt de heer Niles ook dat hier een kans voor marketeers ligt: ‘Er is een markt voor voeding met gezondheidsvoordelen die niet te duur is.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid