Pitchtalk: Hoe interactief kan televisie zijn?
Ronnie Overgoor praat over dit onderwerp met David Vink van Lost Boys, Jeroen de Bakker van Tequila en Koen Verhagen van .bone. Tijdschrift voor Marketing tekende de belangrijkste uitspraken op. Naast de uitspraken over de rol van bureaus en adverteerders, vorige week gedaan (lees : Hoe ziet het bureau van de toekomst eruit?) blijkt de consument ook een nieuwe positie in te nemen.
Overgoor: 'Wat vinden merken ervan dat ze de regie moeten overdragen aan de consument?
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaVerhagen: ‘Merken moeten zelf steeds meer van zichzelf laten zien om mensen te overtuigen. Een relatie bouwen, en dat kan niet als de een zijn bek blijft houden. Als een consument zegt dat hij een blauwe Senseo wil, en je blijft maar rode maken, dan gaat het op een gegeven moment mis.’
De Bakker: ‘Ik ben het hier grotendeels mee eens, maar heb aan de andere kant ook een verhaal van een Duitse merkenprofessor overgenomen, die zei dat Wimbledon het belangrijkste tennistoernooi is, omdat ze juist niet luisteren naar de consument. Ze tennissen nog steeds niet op zondag, ze lopen nog steeds in witte pakjes en eten nog steeds aardbeien.’
Vink interrumpeert: ‘Dan moet je wel zo’n unieke propositie hebben, dat je dat kunt maken.’
De Bakker: ‘Uiteindelijk moet je een balans vinden, door als merk ergens voor te gaan staan en ondertussen de indruk wekken dat je open staat voor dialoog.’
Vink: ‘Mee eens, juist dat is onderdeel van een sterk merk als Wimbledon, maar daarnaast zijn er een heleboel merken die wel degelijk profijt kunnen hebben van een dialoog.’
De Bakker: ‘Ja, maar dit is niet nieuw, vroeger hielden bedrijven ook klantonderzoeken, alleen ging dat niet via Nike Talk.’
Ja, er is een nieuw kanaal bijgekomen. Maar is het niet zo dat in de toekomst bedrijven hun werk beter moeten doen en eerlijker moeten zijn?
De Bakker: ‘Ja, in die zin krijgen mensen meer middelen om hun verhaal te vertellen, maar in feite was er vroeger ook een dialoog met doelgroepen, gingen marketeers ook de winkel in.’
Overgoor: Jeziet het niet als een revolutie?
De Bakker: ‘Wel in die zin dat de technologie iets sneller gaat en meer impact heeft, maar we moeten niet overschatten.’
Vink: ‘Aan de ene kant wil de consument meer regie, aan de andere kant is het nog steeds wel zo dat diezelfde consument op vrijdagavond gewoon op de bank hangt en alles over zich heen laat komen. Ik geloof in de mogelijkheden die juist ons type bedrijf op het terrein van interactieve televisie heeft, maar we hebben tot nu toe alleen maar onze applicaties voor internet gebruikt, niet voor televisie. Televisie is een passief medium. Er zal zeker een mate van interactiviteit in groeien, maar het is niet zo dat over een jaar de afstandsbediening alleen nog maar gebruikt wordt voor interactiviteit.’
De Bakker: ‘Verkijk je niet op de impact van wat de kabelaars nu aan het doen zijn; een paar miljoen settopboxen uitrollen. Tien jaar geleden praatte men hier ook over en we hebben altijd gezegd ‘dat komt wel’, maar nu zijn die boxen er echt. Daarnaast leren we de consument langzaam te gaan betalen voor content. Het zijn stappen die misschien nog voor ons liggen, maar als ze eenmaal genomen zijn, wordt het communicatiemodel drastisch anders, en dus ook het communicatiemodel aan bureauzijde.’
Bekijk de discussie op Pitchtalk.tv.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid