Sanoma rapporteert verlies


Vierde kwartaal 2012
In dezelfde periode van het vorig jaar rapporteerde Sanoma, moederbedrijf van onder meer SBS, Nu.nl en Nederlandse tijdschriften als Libelle, Donald Duck en Story, in het laatste kwartaal nog een winst van 24 miljoen euro. Nu is er sprake van een negatief netto resultaat: min 9,4 miljoen euro.
De omzet daalde met bijna 7 procent tot 587 miljoen euro. De operationele winst zakte met ruim 41 procent tot 32 miljoen euro.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSanoma stelt dat vooral de Nederlandse televisiemarkt tegenviel. De resultaten van het in 2011 overgenomen SBS nog niet aan de verwachtingen.
De opbrengsten uit advertenties brachten Sanoma in het vierde kwartaal van 2012 ruim 7 procent minder op dan een jaar eerder.
De inkomsten uit reclame op internet, tv en radio gingen met meer dan 8 procent omlaag tot 140,3 miljoen euro.
De Nederlandse mediabedrijven in het portfolio van het Finse concern deden het nog het minst goed. De omzet nam met bijna 11 procent af tot 207,2 miljoen euro en dat is een sterkere daling dan in andere landen waar Sanoma actief is. Nederland is Sanoma’s grootste markt. De Nederlandse omzet maakt 38 procent uit van het totaal.
2012
Over het hele jaar gezien lijkt Sanoma de schade nog beperkt te houden. De omzet bleef min of meer gelijk op 2,38 miljard. De operationele winst steeg met bijna vier procent ten opzichte van 2011 om uit te komen op 232 miljoen euro. De netto winst (uit voortgezette activiteiten) daalde met bijna 10 procent tot 71 miljoen.
Het netto resultaat inclusief beëindigde bedrijfsactiviteiten, valt een stuk hoger uit dan vorig jaar: bijna 150 miljoen versus 86 miljoen in 2011. (Onder meer door de verkoop van kiosken en distributiebedrijven in Finland, Estland en Litouwen.)
Sanoma verwacht niet dat de situatie op de advertentiemarkten in 2013 verbetert.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid