Plus in de plus
Eerst was er databasemanagement, toen kwam internet, en toen e-crm. De mogelijkheden om met behulp van technologie de relatie met de klant te verbeteren, zijn de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Maar is de klant er zoveel beter van geworden? Zijn banken, serviceproviders, telecombedrijven en al die andere organisaties die met crm en andere vormen van relatiemarketing de klant beter van dienst willen zijn, daar ook in geslaagd? Jim Rosenfield heeft een aantal van zijn ervaringen op een rijtje gezet en het resultaat stemt niet vrolijk. Het oplossen van klachten via e-mail en websites gaat de meeste bedrijven bijzonder slecht af, en de automatisch gegenereerde antwoorden en verwijzingen naar FAQ-lijstjes helpen de klant meestal niet veel verder.
Reden voor hem om een aantal richtlijnen op te stellen voor relatiemarketing in de 21e eeuw. Zo geeft Rosenfield bedrijven die de relatie met hun klant echt willen verbeteren, de raad om al die vormen van pseudo-wetenschap, zoals CRM en one-to-one marketing, bij het grof vuil te zetten. Hij adviseert ook om op te passen voor technologieÃ
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid