Overslaan en naar de inhoud gaan

MOA: meer adviserende rol onderzoeks bureaus

Onderzoeksbureaus moeten een meer adviserende en consultancygerichte rol gaan spelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zeggen klanten van marktonderzoek in een online brainstormsessie van de (MarktOnderzoekAssociatie) over de toekomst van het vak. De MOA organiseerde een brainstorm over de kansen die er de komende vijf jaar voor bureaus liggen. 53 opdrachtgevers uit het MOA klantenpanel hebben aan deze brainstorm deelgenomen.
In een week online brainstormen bedachten de respondenten 39 ideeën, waarvan de volgende vijf als beste werden beoordeeld:
1. Onderzoeksbureaus moeten meer advies- en consultancybureaus worden.
Klanten willen vooral weten hoe zij onderzoeksresultaten in de praktijk kunnen inzetten om hun organisatie te verbeteren.
2. Van impliciet naar expliciet.
Er moeten betere inzichten worden verkregen in onbewuste motivaties en gedrag van de consument. Hiervoor zijn methoden nodig (zoals neuromarketing en eye-tracking) waarmee onbewuste motivaties en gedrag van consumenten kunnen worden achterhaald.
3. Maatwerk.
Onderzoeksbureaus moeten meer maatwerk leveren door minder procesmatig te werk te gaan.
4. Maak meer gebruik van internetmogelijkheden.
Web 2.0 vraagt om marktonderzoek 2.0. Nieuwe onderzoeksmethoden zijn nodig om de stortvloed aan nieuw ontsloten informatie in kaart te brengen. Bureaus moeten meer gebruik maken van de mogelijkheden die internet biedt, zoals co-creatie, blog monitoring en online kwalitatief onderzoek.
5. Conversaties binnen communities starten én intelligent sturen.
De kwalitatieve data uit deze conversaties omzetten in kwantitatieve data. Deze data moeten antwoorden gaan geven op onderzoeksvraagstukken.

related partner content for mobile comes here

De studie naar de toekomst van onderzoeksbureaus werd van 18 tot en met 25 januari 2010 via het internet uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Stadspeil in samenwerking met ISIZ.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in