MOA: meer adviserende rol onderzoeks bureaus
Dat zeggen klanten van marktonderzoek in een online brainstormsessie van de MOA (MarktOnderzoekAssociatie) over de toekomst van het vak. De MOA organiseerde een brainstorm over de kansen die er de komende vijf jaar voor bureaus liggen. 53 opdrachtgevers uit het MOA klantenpanel hebben aan deze brainstorm deelgenomen.
In een week online brainstormen bedachten de respondenten 39 ideeën, waarvan de volgende vijf als beste werden beoordeeld:
1. Onderzoeksbureaus moeten meer advies- en consultancybureaus worden.
Klanten willen vooral weten hoe zij onderzoeksresultaten in de praktijk kunnen inzetten om hun organisatie te verbeteren.
2. Van impliciet naar expliciet.
Er moeten betere inzichten worden verkregen in onbewuste motivaties en gedrag van de consument. Hiervoor zijn methoden nodig (zoals neuromarketing en eye-tracking) waarmee onbewuste motivaties en gedrag van consumenten kunnen worden achterhaald.
3. Maatwerk.
Onderzoeksbureaus moeten meer maatwerk leveren door minder procesmatig te werk te gaan.
4. Maak meer gebruik van internetmogelijkheden.
Web 2.0 vraagt om marktonderzoek 2.0. Nieuwe onderzoeksmethoden zijn nodig om de stortvloed aan nieuw ontsloten informatie in kaart te brengen. Bureaus moeten meer gebruik maken van de mogelijkheden die internet biedt, zoals co-creatie, blog monitoring en online kwalitatief onderzoek.
5. Conversaties binnen communities starten én intelligent sturen.
De kwalitatieve data uit deze conversaties omzetten in kwantitatieve data. Deze data moeten antwoorden gaan geven op onderzoeksvraagstukken.
De studie naar de toekomst van onderzoeksbureaus werd van 18 tot en met 25 januari 2010 via het internet uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Stadspeil in samenwerking met ISIZ.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid