Overslaan en naar de inhoud gaan

Meow! Parfum of partydrug?

De succesvolle Amerikaanse zangeres Katy Perry bracht eind november een nieuw parfum op de markt genaamd Meow!, naar het bekende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De succesvolle Amerikaanse zangeres Katy Perry bracht eind november een nieuw parfum op de markt genaamd Meow!, naar het bekende poezengeluid. Meow! is het tweede parfum van Perry, haar eerste geurcreatie kreeg de -eveneens poezelige- naam Purr mee. Beide parfums worden verkocht in flacons in de vorm van een kat. Op zich lijkt de naam Meow! een leuke vondst, maar het is de vraag of de zangeres de geschiktheid ook merkenrechtelijk goed heeft onderzocht. ‘Meow’ is namelijk ook de bijnaam voor de (dodelijke) partydrug Mephedrone.

related partner content for mobile comes here

Mephedrone is een synthetische drug die de laatste jaren, vooral in Engeland, erg populair is geworden. Het mocht daar weliswaar niet verkocht worden voor menselijke consumptie, maar vond onder het predicaat plantenvoedsel toch legaal zijn weg naar de markt. Mephedrone was hierdoor goed verkrijgbaar en vormde een goedkoop alternatief voor ecstasy en cocaïne. Door de drugs wordt je euforisch en alert, daarnaast kan je er babbelziek van worden.

Meow is een afgeleide van 4-MCAT
Hoe komt Mephedrone precies aan zijn bijnaam ‘meow’? Dit is een afgeleide van de scheikundige naam 4-methylmethcathinone ofwel 4-MCAT. Engelse kranten refereerden eind 2009 naar ‘meow’ als ze het over Mephedrone hadden, waardoor de bijnaam gemeengoed werd.

Doden door Mephedrone/meow
Al in 2008 werd de partydrug verboden in Israël, een voorbeeld wat hetzelfde jaar nog gevolgd werd door Zweden. Ook andere Europese landen volgden en uiteindelijk betitelde de EU Mephedrone in december 2010 voor alle lidstaten als illegaal. In de Verenigde Staten is Mephedrone of ‘meow’ sinds oktober van dit jaar verboden. Desondanks zijn er meerdere mensen overleden aan de drug; tot juli 2010 zijn er alleen al in Engeland 38 doden gerelateerd aan Mephedrone.

Merkonderzoek: overzicht van geschiktheid
Zou Katy Perry dit geweten hebben toen ze de naam Meow! bedacht voor haar parfum? Uit een merkonderzoek, waarbij de beschikbaarheid van merken wordt onderzocht, zal het verband met Mephedrone niet naar voren zijn gekomen. Dit omdat het product onder deze naam op de markt is gebracht en uiteraard niet onder de bijnaam ‘meow’. Maar een uitbreiding met een linguïstisch onderzoek, in onder meer ‘urban dictionaries’, had deze benaming zeker gevonden. In een van deze web-based woordenboeken voor zogenaamde ’slang’ woorden en zinnen, is onder meer te lezen:

Meow is a relatively new drug to hit the streets. It is basically methadrone (4-methylmethcathinone) aka 4mmCAT (the "CAT" part being the reason for the nickname meow) which is a psychoactive drug.

Kortom, er hangt een naar luchtje aan de naam Meow. En dan heb ik het nog niet eens gehad over andere producten en diensten die onder dezelfde naam op de markt zijn, zoals Meow Mix kattenvoer. Het is dus sterk aan te raden in een vroegtijdig stadium het al dan niet unieke karakter van een merk te toetsen, zodat je een merk zonder problemen kan gebruiken. Maar dat advies komt voor Katy Perry te laat…

Dit is een posting van Theo Visser, partner en consultant van , adviesbureau op het gebied van Intellectueel Eigendom.

Volg Novagraaf op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in