Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer aandacht is meer aandacht

"UM en IP hebben met dit onderzoek aangetoond dat de aandacht voor een programma inderdaad van invloed is op de aandacht voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Indien u meent dat u bent aanbeland bij het onderdeel 'Open Deuren' van de Olympische Winterspelen in Turijn; niet dus. Dit is de conclusie van een onderzoek van mediaplanner en RTL-reclamebedrijf naar wat ze noemen de 'kwaliteit van kijken'.

related partner content for mobile comes here

Ze gaven onderzoeksbureau Intomart GfK opdracht om 3.000 kijkers te benaderen, via internet, dat wel. "Eerder (internationaal) onderzoek heeft uitgewezen dat de aandacht voor een programma ook van invloed is op de aandacht waarmee een reclameblok erna wordt bekeken. Als aanvulling daarop is in dit onderzoek gekeken of de groep aandachtige kijkers zich ook daadwerkelijk meer commercials herinnert. Uitgangspunt van het onderzoek is dat de aandacht voor een programma af te leiden is uit de kijkduur naar die programma's."

Welke intelligente vragen zou dit nu opleveren. Ik bedoel: wat kun je zoal nog onderzoeken met enquêtes qua werkelijk kijkgedrag en herinnering van spots? En in het algemeen: is een enquête wel een betrouwbare vorm van meten als het om het achterhalen van feiten gaat?

Goed, maar dan ook dit uit dat bericht van IP en Universal: " Ook is er gekeken of bezigheden naast TV kijken van effect zijn op de herinnering van commercials. Televisiekijkers die telefoneren, internetten of lezen herinneren zich niet significant meer of minder van het blok dan respondenten die geen nevenactiviteiten doen."

Is dat dan niet tegengesteld aan de conclusie?
Nu mocht ik vroeger als gevolg van m'n gebrekkige intelligentie op de lagere school al niet meedoen aan de Cito-toets, en schiet ik te kort bij het niveau van Universal Media. Op hun homepage immers: "Wij zijn gewoon goed. Geen borstklopperij. Gewoon een constatering."

Maar wat IP en Universal nu precies willen vertellen is me een raadsel. Of willen ze, misschien, juist iets verhullen over het effect van tv-reclame?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in