Meer aandacht is meer aandacht


Indien u meent dat u bent aanbeland bij het onderdeel 'Open Deuren' van de Olympische Winterspelen in Turijn; niet dus. Dit is de conclusie van een onderzoek van mediaplanner Universal Media en RTL-reclamebedrijf IP naar wat ze noemen de 'kwaliteit van kijken'.
Ze gaven onderzoeksbureau Intomart GfK opdracht om 3.000 kijkers te benaderen, via internet, dat wel. "Eerder (internationaal) onderzoek heeft uitgewezen dat de aandacht voor een programma ook van invloed is op de aandacht waarmee een reclameblok erna wordt bekeken. Als aanvulling daarop is in dit onderzoek gekeken of de groep aandachtige kijkers zich ook daadwerkelijk meer commercials herinnert. Uitgangspunt van het onderzoek is dat de aandacht voor een programma af te leiden is uit de kijkduur naar die programma's."
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWelke intelligente vragen zou dit nu opleveren. Ik bedoel: wat kun je zoal nog onderzoeken met enquêtes qua werkelijk kijkgedrag en herinnering van spots? En in het algemeen: is een enquête wel een betrouwbare vorm van meten als het om het achterhalen van feiten gaat?
Goed, maar dan ook dit uit dat bericht van IP en Universal: " Ook is er gekeken of bezigheden naast TV kijken van effect zijn op de herinnering van commercials. Televisiekijkers die telefoneren, internetten of lezen herinneren zich niet significant meer of minder van het blok dan respondenten die geen nevenactiviteiten doen."
Is dat dan niet tegengesteld aan de conclusie?
Nu mocht ik vroeger als gevolg van m'n gebrekkige intelligentie op de lagere school al niet meedoen aan de Cito-toets, en schiet ik te kort bij het niveau van Universal Media. Op hun homepage immers: "Wij zijn gewoon goed. Geen borstklopperij. Gewoon een constatering."
Maar wat IP en Universal nu precies willen vertellen is me een raadsel. Of willen ze, misschien, juist iets verhullen over het effect van tv-reclame?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid