Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumptie lijdt niet onder recessie in december

De consumptie rond de feestdagen lijkt nauwelijks te hebben geleden onder de recessie waarin Nederland al sinds april verkeert.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het CBS meldde donderdag dat de bestedingen van huishoudens aan goederen en diensten in december met 0,5 procent zijn gestegen. De lichte stijging van de consumptie volgt op een lichte afname een maand eerder. De daling in november was de eerste in vijf jaar. Over heel 2008 gingen de consumentenuitgaven met 1,5 procent omhoog, na een toename met 2 procent in 2007.

related partner content for mobile comes here

Met een onzeker jaar voor de boeg wilde de consument 2008 kennelijk in stijl afsluiten, denkt economisch psycholoog Fred van Raaij. Volgens de hoogleraar economische psychologie aan de universiteit van Tilburg is de stijging in december verklaarbaar. 'Veel mensen wilden nog even sinterklaas en kerstmis vieren alsof er geen crisis was. Ook leefde nog de gedachte dat de recessie mogelijk aan ons voorbij zou gaan. Pas in de loop van januari en in februari is het echt serieus geworden, met de slechte berichten van het CBS en het CPB.'

Wel was in december al te zien dat de consument zich meer en meer thuis terugtrekt. De horeca zat in de decembermaand dan ook met de handen in het haar omdat mensen fors minder buiten de deur aten en dronken. Ook vakanties en uitstapjes moesten eraan geloven, zo blijkt uit onder meer de gedaalde uitgaven aan vliegtickets (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in