Overslaan en naar de inhoud gaan

Bureaus komen moeilijk aan personeel

39 procent van de bureaus in marketing en communicatie kampt met een personeelstekort en een derde heeft moeite met werven.
Personeel
© Shutterstock
Personeel
© Shutterstock

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening, zoals reclamebureaus, hebben hun omzet in derde kwartaal flink zien stijgen. Het terugbetalen van NOW en personeelsschaarste baren ondernemers zorgen, zo blijkt uit de MKB Barometer van Teamleader.

related partner content for mobile comes here

Van mkb’ers in marketing en communicatie heeft bijna de helft een of meerdere vacatures openstaan. Bijna een derde geeft aan dat het eerder moeilijk is om nieuw, gekwalificeerd personeel te vinden voor hun bedrijf. En 39 procent geeft aan te kampen met een personeelstekort.

Dit heeft impact op de lonen die worden betaald en de secundaire arbeidsvoorwaarden: 43 procent van de ondernemers is bereid een hoger loon te bieden, meer dan de helft biedt personeel aan om op afstand te werken om zo aantrekkelijker te worden voor werkzoekenden en vergroot/verbetert de secundaire arbeidsvoorwaarden. 57 procent dan de marcomdienstverleners heeft afgelopen kwartaal al medewerkers aangenomen. Dit was mede om de werkdruk te verlagen die de groei met zich meebracht. Meer dan de helft geeft aan dat de medewerkers momenteel harder moeten werken dan normaal.

Toch is er ook nog veel onzekerheid in de markt: bijna helft twijfelt over het aannemen van werknemers in verband met de ontwikkelingen rondom het coronavirus en 23 procent is het volgens Teamleader absoluut niet van plan.

Digitalisering vertraagt

Bij bijna een derde van alle mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ligt de primaire focus in het komende kwartaal op de bedrijfscontinuïteit en het aanvullen van financiële buffers. Voor andere bedrijven is het vizier vooral gericht op de werving van nieuw personeel (12 procent) en op reclame en marketing (12 procent). Digitalisering heeft op dit moment nog minder prioriteit.

Slechts één op de tien bedrijven geeft aan dat zij zich gaan richten op digitalisering en een data-gedreven bedrijfsvoering. Hoewel bijna drie op de tien bedrijven in het afgelopen jaar hiervoor budget hebben vrijgemaakt, zegt 19 procent hierin juist minder te investeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in