Overslaan en naar de inhoud gaan

'Topvrouw Renault weerde VanMoof-spotje'

Twijfels over neutraliteit Franse reclamewaakhond: 'Autobedrijven mogen milieuproblemen verdoezelen, maar wij worden direct geboycot.'
VanMoof
VanMoof

Inmiddels is het wereldnieuws: de tv-commercial van het Nederlandse fietsenmerk VanMoof die door de Franse reclamewaakhond ARPP negatief is beoordeeld. Volgens de club zou het spotje 'de auto-industrie een slechte naam geven en een angstklimaat veroorzaken.' Nu blijkt dat er in het bestuur van de ARPP niemand minder dan de adverterend directeur van Renault Frankrijk -  Valérie Candeiller - zit, rijst de vraag hoe neutraal die beslissing van de Franse autoriteit was.

related partner content for mobile comes here

In een weerspiegeling van een wegsmeltende auto is een toekomstbeeld van files en ronkende uitlaten, vervuilende industrie en mensenmassa's te zien. De auto verandert aan het einde van de video in een elektrische fiets, waarmee VanMoof zegt: koop deze e-bike en strijd tegen klimaatverandering. In het reclamespotje, onderdeel van VanMoofs internationale campagne ‘Time to ride the future’, worden kijkers uitgenodigd om te laten zien hoe zij positief kunnen bijdragen aan de wereld waarin zij leven. 

Volgens de Franse reclamewaakhond Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) boezemt het spotje zoveel angst in, dat er is geadviseerd de reclame te verbieden. Zelf commercials verbieden kan het orgaan niet: de autoriteit geeft niet-bindende adviezen aan media, die vervolgens zelf kunnen besluiten om de reclamespot wel of niet uit te zenden.

VanMoof-oprichter Taco Carlier sprak dinsdagavond bij RTL Nieuws al zijn zorg uit dat de ARPP met het boycotten van het filmpje de Franse auto-industrie in bescherming probeert te nemen. 'Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt, wordt gecensureerd.'

De autoverkoop in Frankrijk staat zwaar onder druk door de coronacrisis. Renault kondigde onlangs aan wereldwijd ongeveer 15.000 banen te gaan schrappen. In Frankrijk verdwijnen 4600 banen, ofwel 10 procent van het totaal aantal Franse banen. De automaker heeft wereldwijd 180.000 mensen in dienst.

'Doodgegooid met commercials die auto's verheerlijken'

'Heel apart dat betalende adverteerders bepalen wat er uitgezonden wordt', zegt Carlier over de aanwezigheid van een Renault-directeur in het bestuur van de ARPP. De VanMoof-oprichter was verbaasd toen hij hoorde dat de waakhond een negatief advies gaf. 'Ik vind de reclame niet zo heel schokkend. Wat ik schokkender vind, is dat we vijftig jaar lang zijn doodgegooid met commercials die auto's verheerlijken. Ik vind onze commercial eerlijker, maar als je dan de waarheid laat zien, wordt die geweigerd.'

VanMoof is van plan om contact op te nemen met de waakhond. 'Ze hebben ons gevraagd om het spotje aan te passen, maar dat gaan we niet doen. We zijn bezig met alternatieve manieren om de reclame toch uit te zenden. We zijn bijvoorbeeld bezig met buitenreclames en hebben al een groot scherm in Parijs gevonden. Ook online gaan we het spotje onder de aandacht brengen.' 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Martin de Munnik

Als ik Van Moof was zou ik de TVC onmiddellijk aanpassen, want goed voor de verkoop is-ie zeker niet. In tegendeel; er wordt geen enkele begeerte opgewekt, zelfs niet voor een schoner milieu. Van de 45 seconden gaan er 32 naar beangstigende beelden en geluiden, 8 naar een statisch beeld van een fiets die alleen maar mooi gevonden wordt als je het concept erachter kent en dan nog eens 5 seconden naar een Logo zonder een enkele verklaring. WTF is Van Moof? Wat kan die fiets? Waarom juist die fiets? Alleen de Van-Moof-bezitters begrijpen deze ad, en dat zijn er (nog) niet veel. Als de gebroeders Van Moof tijd en gelegenheid hebben laat ik ze graag de 'weerzin' zien hoe deze ad in het brein opwekt.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in