Overslaan en naar de inhoud gaan

Tata Motors maakt hartverwarmende ramadancommercial

De video gaat over elkaar helpen ongeacht geloofsovertuiging, achtergrond en nationaliteit.

Er zijn maar weinig Nederlandse merken die kerst, Pasen of Sinterklaas overslaan. Maar aandacht besteden aan de ramadan is nog lang geen gemeengoed. In het buitenland zie je daarentegen meer ramadancommercials. Zo ook het hartverwarmende spotje van het Indiaas automerk Tata Motors.

related partner content for mobile comes here

De ramadan is begonnen. Moslims die hieraan meedoen, eten en drinken alleen als de zon onder is. Ook besteden zij tijdens het vasten extra aandacht aan liefdadigheid. De commercial, gemaakt door Ogilvy Mumbai en geregisseerd door Vasan Bala, van Tata Motors speelt daar op een aandoenlijke manier op in. 

Tranen

De video, genaamd ‘Katra Katra Neki’, gaat over schoolkinderen die geld sparen met huiselijke klusjes. De kijker weet niet waarom ze dat doen. Aan het eind van de video komt de aap uit de mouw: de kinderen geven hun ‘zuurverdiende’ geld aan hun schoolbuschauffeur ‘Uncle Rahim’. Hij is als migrant naar Dubai gekomen en woont ver weg van zijn familie. De chauffeur wordt erg emotioneel zodra hij het geld ontvangt. Een leerling stapt naar voren om zijn tranen weg te vegen. Ze zegt: ‘Jij brengt ons elke dag naar huis, deze Ramadan brengt jou naar huis.’

De video gaat viraal en is ondertussen meer dan 5 miljoen bekeken.

Culturele diversiteit

Het filmpje laat ook de internationale ambities van het merk zien. Zo komt er een Zuid-Afrikaanse acteur in beeld en een Iraans kind met een hijab. Zij staan symbool voor de markten die Tata Motors wil betreden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Faraz

Mooie commercial! En zo zijn er wereldwijd meerdere mooie Ramadan commercials. De vraag is wanneer gaan we dit in Nederland eens een keer zien? Veel supermarkten hebben bijvoorbeeld wel een Ramadanschap. Of ze halen bepaalde producten in huis vanwege de Ramadan. Maar de marketing blijft behoorlijk achter. Waarom zou je de consument niet vertellen wat je te bieden hebt?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in