Overslaan en naar de inhoud gaan

Oekraïners zijn beledigd door WK-reclame van Lufthansa

Lufthansa heeft een WK-reclamespotje offline gehaald omdat de beelden niet waren geschoten in Moskou maar in Kiev.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa produceerde een WK-reclame in Oekraïne, wat leidde tot een mediarel. Oekraïners zagen direct dat het spotje niet in Moskou was geschoten, zoals Lufthansa wilde doen voorkomen, maar in Kiev. Ze voelden zich beledigd. Lufthansa verwijderde de video van YouTube en Facebook.

related partner content for mobile comes here

Geen wodka maar caipirinha

In de commercial toont Lufthansa op humoristische wijze twee Duitse voetbalfans die precies dezelfde dingen willen doen als vier jaar geleden in Rio, zodat Duitsland weer wereldkampioen wordt. Alleen komen de heren van een koude kermis thuis: Moskou – eigenlijk Kiev dus – lijkt totaal niet op Rio. In plaats van stranden treffen ze een meer gelegen tussen betonflats en in de club krijgen ze wodka in plaats van caipirinha’s.

Gespannen verhouding

Oekraïners waren beledigd omdat ze in het spotje worden gelijkgesteld met Rusland. Deze vergelijking ligt gevoelig, gezien de gespannen verhouding tussen de twee buurlanden (denk aan de ontwikkelingen rondom het schiereiland Krim en de steun van pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne). Lufthansa zegt de beelden om ‘logistieke redenen’ te hebben opgenomen in Oekraïne en verontschuldigt zich voor deze video.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in