Overslaan en naar de inhoud gaan

Leger des Heils reageert met 'Truly Destroyed'-campagne op kapotte sneakers van Balenciaga

Het is goed dat de stunt van het modehuis -hoewel onbedoeld- een maatschappelijk probleem aankaart, aldus marketing manager Thamar Keuning.
Leger des Heils reageert met 'Truly Destroyed'-campagne op kapotte sneakers van Balenciaga
De echte versleten schoenen van het Leger des Heils
Leger des Heils reageert met 'Truly Destroyed'-campagne op kapotte sneakers van Balenciaga
De echte versleten schoenen van het Leger des Heils

Het Spaanse modehuis Balenciaga wist met zijn nieuwe Fully destroyed-sneakers eerder deze maand de nodige ophef te veroorzaken. De sneakers zijn vies, kapot, versleten - en dat tegen een prijskaartje van $1.850 (waar soortgelijke, minder versleten sneakers $625 kosten).

related partner content for mobile comes here

Doel van de campagne is om te laten zien dat 'iedere fase' van sneakers de moeite waard is - en dat je ze dus 'een leven lang' kunt dragen. De vermeende pr-stunt viel niet helemaal lekker; de sneakers bespotten de rijken én de armen, zo klonk het op social media (overigens viel het ‘duurzame statement’ van G-Star recent wél in de smaak).

Écht versleten schoenen

Het Leger des Heils ziet zijn kans schoon en springt in op de commotie met de vandaag gelanceerde Truly Destroyed-campagne, waar met een webshop écht versleten schoenen (á €1.450) van daklozen worden aangeprijsd - voor het goede doel uiteraard. Volgens marketing manager Thamar Keuning illustreren de 'high-end fashion-sneakers' van Balenciaga de ongelijkheid in de wereld. Het is goed dat de modestunt -hoewel onbedoeld- een maatschappelijk probleem aankaart, namelijk dat we in Nederland te maken hebben met 32.000 daklozen, aldus Keuning.

Leger des Heils reageert met 'Truly Destroyed'-campagne op kapotte sneakers van Balenciaga
Campagnebeeld door modefotograaf Carli Hermès

Daklozen zijn niet trendy

Met de campagne, van de hand van bureau Cloudfactory, geeft het Leger Des Heils zijn eigen draai aan een maatschappelijke probleem. Creative director César García: 'Daklozen zijn per definitie niet trendy of nieuwswaardig. Dus nu Balenciaga versleten sneakers plotseling trendy maakt, grijpen wij onze kans. De campagne gaat erom het gesprek over daklozen te kapen en een zinvolle boodschap over te brengen.'

De fotografie van de echte kapotte schoenen van daklozen komt van de hand van modefotograaf Carli Hermès. Hij zegt: 'Het zou mooi zijn als we met deze campagne consumenten bewust kunnen maken van de waarde van kleding en dat ze wellicht minder geld uitgeven aan fashion en meer doneren aan het Leger des Heils.'

Bekijk de webshop hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in