Overslaan en naar de inhoud gaan

EK Campagne Test

Welke merken zijn succesvol met hun EK campagne?
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Campagne test EK Voetbal Advertenties
Campagne test EK Voetbal Advertenties

Het Europees Kampioenschap voetbal is in volle gang en de Oranjekoorts wakkert al flink aan. Niet in de minste plaats wordt dat veroorzaakt door oranje winkelstraten en reclameblokken vol acties rondom het Nederlands elftal. Werkelijk ieder bedrijf lijkt in te willen haken op Oranje: supermarkten, biermerken, webshops, bezorgdiensten en meer.

Het maakt ook niet uit of er een officiële relatie is met het EK of met voetbal. Zowel de officiële sponsors van het toernooi als hun concurrenten willen meeliften op het enthousiasme rondom Oranje deze weken.

Om erachter te komen welke merken nu écht succesvol zijn met hun EK campagne, hebben we onze SPRINT Advertentie Test ingezet om acht verschillende EK commercials te testen. Het gaat om de commercials van Albert Heijn, Heineken, ING, Jumbo, KPN, Thuisbezorgd, PLUS en Staatsloterij.

SPRINT Advertentie Test: binnen 24 uur resultaat

Na de laatste wedstrijd van Oranje hebben we op het SPRINT platform een test gestart. Binnen 24 uur levert dat ons inzicht op in het succes van elk van de acht EK commercials. De SPRINT tool werkt met een gestandaardiseerde vragenlijst waarbij video’s worden beoordeeld op een aantal criteria. Elke respondent krijgt maar één video te zien, zodat de filmpjes elkaar niet beïnvloeden. Doordat de resultaten direct zichtbaar zijn op een gebruiksvriendelijk online dashboard, kunnen we na 24 uur direct met de uitkomsten aan de slag.

Campagnes benchmarken op 4 KPI’s

Om TV commercials goed te kunnen beoordelen, bekijken we de resultaten altijd in relatie tot een benchmark. In dit geval hebben we dat dus gedaan met acht EK commercials. Elke commercial is op de volgende vier KPI’s beoordeeld:

Enjoyment: is dit een leuke commercial?

Branding: is het duidelijk van wie deze commercial is?

Stopping power: houdt deze commercial de aandacht vast?

Activation: zet deze commercial aan tot actie?

Niet alle commercials scoren op elke KPI even hoog. Zo is de Thuisbezorgd commercial erg sterk in branding: hij brengt immers heel expliciet de dienstverlening van het bedrijf in beeld. Waar het gaat om activation zijn juist de supermarkt commercials erg sterk: de verschillende spaaracties zorgen ervoor dat mensen eerder naar de winkel zullen gaan.

Uiteraard vragen we niet alleen naar een cijfermatig oordeel, maar leggen respondenten ook uit waarom ze een bepaalde commercial leuk of onduidelijk vinden. Daarmee kunnen we onze klanten helpen om de advertentie te optimaliseren.

Sentiment per scène

Naast de benchmark op KPI’s, zijn de EK commercials ook in detail geëvalueerd op het sentiment dat ze oproepen. Daarbij bekijken we gedurende het filmpje of het de kijker blij(er) of juist minder blij maakt. Die inzichten helpen onze klanten om op scèneniveau aanpassingen te doen aan een commercial.

De Jumbo commercial met het aanstekelijke lied van de Snollebollekes is een mooi voorbeeld van een commercial die het enthousiasme van de kijker aanwakkert tijdens het filmpje. Dat zien we terug in het sentiment per scène.

Winnaar van de test

Net als bij het EK zelf, kan er ook bij deze campagne test maar één winnaar zijn. Die is bepaald op basis van de totaalscore op alle verschillende KPI’s. Wil je weten wat de beste EK campagne is?

Bekijk hier de resultaten

Lees hier meer over de SPRINT Advertentie Test of vraag 't aan Jean-Pierre Montauban.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in