Overslaan en naar de inhoud gaan

E-mail campagnes van goede doelen opvallend vaak geopend

Kleine campagnes en persoonlijke content zijn het meest effectief in e-mail marketing.
Miniatuurvoorbeeld
© ddma
Miniatuurvoorbeeld
© ddma

Het percentage e-mails dat daadwerkelijk wordt geopend (Click Open Rate) is ook dit jaar gestegen, al is het verschil met vorig jaar minimaal (0,5% naar 38,0%). Dit terwijl de Click Through Rate (CTR) en Click to Open (CT0) op hetzelfde niveau zijn gebleven (respectievelijk 6,9% en 16,3%. De energiebranche heeft met 65% de hoogste COR, goede doelen hebben de hoogste CTR (16,5%) en CTO 25,7%. Hiermee is de goede doelen branche de hardste overall stijger op deze ratio’s.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit de Nationale E-Mail Benchmark 2018, de jaarlijkse analyse van DDMA en Vision2B. Voor het onderzoek zijn 4,5 miljard verstuurde e-mails en 177 duizend campagnes beschikbaar gesteld door zes e-mail service providers in Nederland.
 

Kleine campagnes succesvoller

E-mailcampagnes met de kleinste omvang (500 tot duizend e-mails), hebben de grootste positieve impact op de COR (9.5%). Een verklaring kan zijn dat kleinere campagnes beter op hun publiek zijn toegesneden en dus relevanter zijn voor de lezer.

Ook de frequentie is van belang voor het succes. Vuistregel is: hoe lager de frequentie, hoe hoger de ratio’s. Bedrijven die tot tien campagnes per jaar versturen, hebben de meest geopende mails en de hoogste klikratio’s.

De meeste e-mails worden geopend in de middag en avond, terwijl de piek in de de verzending ligt in de ochtend. Van alle campagnes werd 78% verstuurd tijdens kantooruren. Donderdagochtend is met stip het meest populaire verzendmoment van de week.
 

Gepersonaliseerde onderwerpregel werkt

Het gebruik dynamische content, gepersonaliseerde onderwerpregels en responsive design is toegenomen sinds vorig jaar. Responsive design is de meest gebruikte techniek met 85%, gevolgd door dynamische content met 40%. De gepersonaliseerde onderwerpregel heeft de sterkste impact (10% hogere open ratio), maar slechts 7% zet deze techniek in.

Van alle campagnes wordt 39% geopend op een mobiel apparaat en 61% op een desktop. De top drie branches waarvan de campagnes het meest op mobiel geopend worden zijn Horeca (60%), Recreatie (53%) en eCommerce (51%). Tijdens kantooruren wordt e-mail het meest op een desktop geopend. In de avond en het weekend gebeurt dit relatief vaker op mobiel.

De volledige DDMA Nationale Email Benchmark 2018 is hier te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in