Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond schort samenwerking met de Stichting Reclame Code op

Bond laat niets over van reclamecode voor online kansspelen. Beticht de goksector van onwil om de code aan te passen.
online gokken
© Shutterstock
online gokken
© Shutterstock

De Consumentenbond heeft de samenwerking met de Stichting Reclame Code opgeschort. Aanleiding is de onvrede van de Consumentenbond over de reclamecode online kansspelen (rok) en de onwil van de goksector om de code aan te passen.

related partner content for mobile comes here

Per 1 oktober 2021 wordt de online gokmarkt in Nederland opengesteld. In voorbereiding hierop heeft de sector een reclamecode ontwikkeld. Volgens de Consumentenbond biedt die echter te weinig bescherming aan kwetsbare groepen en tegen kansspelverslaving. 

Kwetsbare groepen                                                                                                                                             
De Consumentenbond is onder andere niet te spreken over de ruimte die de code biedt voor het maken van reclame. Zo zijn er wel regels over het gebruik van rolmodellen in reclames richting kinderen en jongvolwassenen, maar staat er niets in over het gebruik van rolmodellen in uitingen richting andere kwetsbare groepen, zoals verstandelijk beperkten.

Ook zou reclame volgens de code wel kinderen en jong volwassenen mogen bereiken, zolang zij maar niet meer dan 30% van het publiek uitmaken. Absurd, vindt de Consumentenbond, want volgens de wet is kansspelreclame gericht op deze groepen verboden. Ook vindt de Consumentenbedrag de toegestane verdubbeling van inzetten tot €250 veel te hoog.

Strenger

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Een reclamecode moet bovenwettelijke afspraken bevatten. Strenger zijn dan de wet dus. Maar de code die de sector nu voorstelt, biedt eerder minder bescherming dan meer.

Dan heb je er niets aan. De gokbranche bleek echter niet bereid de code aan te passen, maar wilde onze kritiek alleen in een voetnoot noemen. Dat is volstrekt onvoldoende. En uiteindelijk zou het kunnen dat de Commissie akkoord gaat met een code waar wij niet achter staan. Dat kunnen we niet laten gebeuren en dus hebben we de samenwerking opgeschort.’

Totaalverbod

De opschorting van de samenwerking is voor onbepaalde tijd. De Consumentenbond is alert op overtredingen van de Wet Kansspelen op afstand, en zal nauw contact onderhouden met de Kansspelautoriteit. Afhankelijk van de ontwikkelingen na 1 oktober zal de Consumentenbond mogelijk aandringen op een totaalverbod op reclame voor online kansspelen.

De Stichting Reclame Code heeft laten weten de rok aan te houden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in