Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola trekt in kerstcommercial parallel tussen Kerstman en vluchteling

‘Je zou kunnen zeggen dat hij een vreemde is.’ Coca-Cola is van mening dat we deze vreemde welkom moeten heten.
Een vreemdeling zeker?
Een vreemdeling zeker?
© Coca-Cola's Kerstman
Een vreemdeling zeker?
Een vreemdeling zeker?
© Coca-Cola's Kerstman

Als er één merk is dat Kerstmis met recht kan claimen, is het wel Coca-Cola. Dat bedacht in 1931 namelijk zelf het beroemde kerstpersonages: de Kerstman. (Wel geïnspireerd op onze eigen Goedheiligman natuurlijk.)

related partner content for mobile comes here

Het frisdrankmerk slaat dan ook elk jaar hard op de trom, met een hoofdrol voor de Coca-Cola kersttruck, die ook dit jaar weer door Nederland toert.

Diepere boodschap

Coca-Cola verstopt in zijn kerstreclame (in andere reclames trouwens ook) altijd een diepere boodschap. Die is dit jaar samengevat in de pay-off ‘Wat ons verbindt is sterker.’, dat een vertaling is uit het Engels: ‘‘What we share is stronger’.

Coca-Cola: ‘Met deze kerstcampagne nodigen we mensen van over de hele wereld uit om het goede in anderen te zien, verschillen opzij te zetten, vooroordelen los te laten en ons te richten op de gelijkenissen.’ Dat verhaal vertelt Coca-Cola in de commercial door een parallel te trekken tussen de Kerstman en een vluchteling:

‘Hij reist ver van een geheimzinnige plek naar een nieuw thuis. Je zou kunnen zeggen dat hij een vreemde is, die stiekem ons land binnenkomt. Achterop een voertuig, verborgen door de duisternis, om ongemerkt de grens over te steken. (...)

Op het moment dat de Kerstman het huis is binnengeslopen, komt Coca-Cola met de boodschap:

‘Wat zouden we doen? Hem verwelkomen! Want als we alleen kijken naar onze verschillen, vergeten we wat ons verbindt.’

Die verwelkoming vindt uiteraard plaats met een vers geopende Coca-Cola Zero en een briefje in kinderhandschrift: ‘Voor de Kerstman.’

Coca-Cola Kerst - Wat ons verbindt is sterker

Bewijs

Hoe Coca-Cola de verschillen dan zelf opzij zet? Het bewijs dat de company in Nederland voor de claim levert, ligt enerzijds in steun aan het Rode Kruis. Kirsten van Zandwijk van Coca-Cola zegt: 'We zijn heel blij om in de kersttrucktour met twee mooie maatschappelijk partners te mogen samenwerken. Het Rode Kruis is een internationale partner van Coca-Cola, in Nederland doneren we ieder jaar voor noodhulpprogramma’s en we steunen de organisatie met vrijwilligerswerk.'

'Het project waar we nu voor doneren is rondom het thema slachtoffers van mensenhandel, dit was de wens van het Rode Kruis zelf en uiteraard ondersteunen wij dit doel van harte. Via de verkoop van pakpapier en kerstsokken halen we geld op, de goodies hebben wij uiteraard bekostigd en we doneren zelf een bedrag van 10 duizend euro.’ Coca-Cola communiceert daar niet actief over.

Welcome App

Daarnaast steunt Coca-Cola Welcome App, een app die nieuwkomers, vluchtelingen, zich sneller thuis laten voelen in Nederland. Volgens Van Zandwijk heeft die organisatie behoefte aan promotie van hun app. ‘Want hun doel zit op het sociale aspect - mensen bij elkaar brengen - waarvoor meer gebruikers van de app cruciaal is. Daarom hebben wij hen een centrale plek in de kersttruck-tour gegeven.’

Verder doneert Coca-Cola 40 pakketten voor een gezinsverblijf in Disneyland Parijs aan de mensen waar Welcome App mee in contact staat, inclusief vervoer.’ Zodat deze gezinnen daar een mooie tijd kunnen hebben tijdens de kerstvakantie.’ Ook deze informatie geeft Coca-Cola desgevraagd. ‘We communiceren hier niet pro-actief over.’

 

Hoe de campagne er in zijn totaliteit uitziet?

Alle Coca-Cola varianten (original taste, zero sugar en light) worden voorzien van een thematische kerstuitstraling.

De nieuwe tv-commercial is vanaf 6 december te zien op de Nederlandse televisie en in de bioscopen.

Vanaf 6 december rijdt de Coca-Cola kersttruck weer door het land, alwaar inpakpapier of kerstsokken geruild kunnen worden voor een donatie aan het Rode Kruis.

Binnen het Retail-kanaal wordt de campagne geactiveerd met twee kersttruck-displays, gemaakt van karton (‘met FSC keurmerk). (Voor grote supermarkten is er zelfs een XL-versie.)

Supermarkten kunnen ook nog kiezen voor een aanvullende activatie met een rol cadeaupapier cadeau.

 

Credits

De Nederlandse kerstcampagne is een doorvertaling van de internationale kerstcampagne van Coca-Cola. In Nederland is UM verantwoordelijk voor het mediaplan, Chase voor de trucktour en Coopr voor PR.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in