Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de kerstcommercials van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus

Sinterklaas is vertrokken, tijd voor de kerstcommercials van de grote supermarkten.
Kerstcommercials 2019
Kerstcommercials 2019
© AH, Jumbo, Lidl en Plus
Kerstcommercials 2019
Kerstcommercials 2019
© AH, Jumbo, Lidl en Plus

Uit de UK hebben we al de ene na de andere prachtig gemaakte en ontroerende commercial voorbij zien komen, maar in Nederland starten we traditiegetrouw met kerstcommunicatie vanaf het moment dat de Goedheiligman the building verlaten heeft. Op alfabetische volgorde (en toevallig genoeg ook op volgorde van marktaandeel): de commercials van Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus. (Full credits van alle commercials helemaal onderaan.)

related partner content for mobile comes here

Geef je mening!

Adformatie brengt in samenwerking met CommercialReview in kaart welke van de vier kerstcommercials het meest wordt gewaardeerd door het Nederlands publiek. De uitkomst van dit kwantitatieve onderzoek publiceren wij volgende week.

Doe je ook mee? Klik hier en geef je mening!

Albert Heijn: De zoon van Ilse

Waar Albert Heijn de vorige jaren zoekende was wat de invulling van de kerstcommercials betreft, heeft het nu – eindelijk – een concept om zijn feestcommunicatie aan op te hangen. Niet Ilse (‘de nieuwe Piekema’), maar haar zoon pakt de hoofdrol in deze eerste Ilse-Kerstcommercial. ‘Zullen we kerst bij mij doen’, zegt hij tegen zijn vader en moeder vanaf de achterbank van de auto, waarop Ilse zegt: ‘Bij jou? Tuurlijk!’ Daarop ontspint zich het volgende verhaal.

Een onvergetelijke kerst met de favoriete gerechten van Nederland.

Jumbo: Moeders naar Japan

et leuke aan een langlopend reclameconcept met een gezin in de hoofdrol, is dat je de hele familie ouder ziet worden en de kinderen ziet opgroeien. In deze commercial niet (zoals vorig jaar) een hele trits zingende Jumbo-BN’ers, maar een verhaal over de moeder van het gezin die vlak voor de kerst op zakenreis naar Japan moet. Hoe moet dat dan met de voorbereidingen voor het kerstdiner? Nou, zo dus.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Jumbo kerst commercial 2019

Lidl: Lidl by Lidl by Lidl…

Lidl is net als vorig jaar het kerst-buitenbeentje. In 2018 zagen we de corps-vrinden van Beau van Erven Dorens, dit jaar wordt de kerst opgehangen de Dusty Springfield-hit ‘Little by little’, voor de gelegenheid verhaspeld tot ‘Lidl by Lidl’ en daarmee houdt de supermarkt vast aan het zo hertalen van liedjes (Lidl Brown Bag (in plaats van Little Green Bag), Bio (in plaats van Rio van Maywood)), in een nieuwe Lidl-context. De commercial is een sequentie van allemaal verschillende kerstscènes. Het vertederende grapje aan het eind moet ‘de Lee Dell’ van 2019 worden.

LIDL TVC 40s KERST BABY PREVIEW

Plus: Kerst doe je samen

Plus staat erom bekend de emo-snaar met Kerstmis hard te willen aanslaan. Vorig jaar werd de commercial niet door iedereen even goed begrepen (‘wie is er nou overleden’?), dit jaar gaat het om geboorte. Onder de klanken van een aangrijpend Stille Nacht, spoedt een familie zich naar het met geboren kindeke. Leuk grapje in de staart: zie de zojuist bevallen moeder intens genieten van een hapje carpaccio; ze mag weer rauw vlees eten.

PLUS Goed eten is samen eten - kerst commercial 2019

Credits Albert Heijn

Albert Heijn: Johan van der Zanden, Inge Wortelboer, Valesca Benjamin

In co-creatie met: TBWA\Neboko, Dentsu Aegis, Holy Fools (productie) en Jelle de Jonge (regie)

 

 

Credits Jumbo:

Verantwoordelijk bij Jumbo: Roy van Keulen, Ruben Mekenkamp, Sander van de Gevel, Maurice Nieuwland, Marlon Verbrugge

Bureau: Alfred International

 Creatie campagne: Aad Kuijper, Patrick de Zeeuw, Bies Vermeulen, Sebastiaan Kenter

Strategie: Edward van de Ridder

Account: Aafke Obbes, Jochem Bron, Edgar Rijnders, Liz Ponds

TV Director: Charlotte Kempers

Studio: Dion Slegt, Jurre Lüken

Productiemaatschappij TV: Jonkers Hofstee Film

Regisseur: Hans Jonkers

Producer: Barbra Pronk

DOP: Nico Hovingh

Editor: Kim Hinrichs

Geluidsstudio: STMPD 3D animatie, VFX, 

post productie: Postoffice

Grading: Daphne Maierna

 Creatie foodproductie: Patrick de Zeeuw, Marie-Louise Diekema, Tim Olland

TV Producer: Vittoria Robijns

Productiemaatschappij: Chuck Studio’s

Regisseur: Floris Holtland

Producer: Merel Brand

DOP: Tom Bakker

Editor: Gert-Willem Visser

Online: Marco Kruk

Grading: Efraïm Gons

Geluid: STMPD

 

 

(Lidl communiceert geen credits)

 

 

 

Credits Plus:

Klant: PLUS Supermarkten  Manager Merk & Communicatie: Okke Wiarda  Marketing Communicatie Manager: Esmée Blom  Campagnemanager: Marieke Lazeroms

Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam  Creatie: Chris Sant, Dieuwer Bulthuis, Edwin van Kuilenburg, Henk Jantz Account: Budi Gonzalez de Chaves, Charlene Thomas Producer: Kiek Beljaars

Productie: Pink Rabbit  Regie: Ismael ten Heuvel DOP: Daan Bukman Edit: MRTN  Online/grading: Captcha!  Muziek: Massive Music Sound: Studio Alfred Klaassen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Mariëlle Krouwel

Ik kijk na de start in de UK en USA elk jaar uit uit naar de NL versies, want ik hou zo van echt goede Kerstcommercials. Grote winnaar dit jaar is voor mij toch Jumbo door zo consistent verder te bouwen op hun verhaal en hoe zij telkens weer een nieuw inzicht weten te pakken. AH is leuk en schattig maar raakt me niet echt in het hart. De emotie is niet doorleefd, het voelt nog te ‘scripted’, te geacteerd. Plus is mij wat te stemmig en somber gefilmd. Dat is wel hun stijl maar toch. De mooie, oprechte emotie van vorig jaar is nu wat ver gezocht en tikkie karikatuur geworden. En Lidl doet gewoon product placement en sales in kerstsfeer. Niks mis mee. Kortom, niet het kerstcommercial jaar waar ik op had gehoopt, maar wel weer lekkere films. En misschien na wat meer GRPs en contacten gaan ze allemaal echt bij me werken ;) - Marielle Krouwel

Roderick Mirande

Leuk Mariëlle, dat je alvast een eerste recensie met ons deelt. We zijn erg benieuwd hoe het vak kijkt naar het werk van dit jaar. Heel veel dank. Adformatie Kerstgroet, Roderick

Mariëlle Krouwel

Graag gedaan? En ik hoop op meer reacties. Zo inspireren we elkaar en worden we elke dag beter in ons mooie vak. Happy Holidays!

Anja Robbeson

AH en Jumbo hebben dezelfde kat! Haha!

Kees

Laten we kerstmis gewoon afschaffen. Er is nauwelijks nog iemand die iets heeft met dit Here Jezus en z'n roetveegengelen-gedoe. Dan zijn we meteen ook de Coca-Colaman in sinterklaaspak kwijt, alsmede de kerstbomen- en kerststerrenkitsch en obligate familiedinertjes. Die vervelende wegzapfilmpjes van de supermarkten zijn dan ook niet meer nodig. Dat is pas echt in de mensen een welbehagen!

Leo Smit

Lidl... Het meest gericht op het mogelijk maken van een speciale kerstmaaltijd voor echt iedereen.

Jasmijn de Kooning

Geweldig; die van PLUS vind ik (wéér) de beste! Vorig jaar 'de dood', nu 'nieuw leven'. Wél bijzonder dat ik van te voren al het idee had dat dat zou gebeuren:) Heb 'm trouwens nog niet op de buis gezien, alleen net hier, klopt dat?

Houven

Welke Kerst cd, titel, bestelnummer etc. met onder andere Stille Nacht gebruikt de supermarkt Plus.

Jurina

Zou ik ook graag weten. Vind de reclame heel mooi

Mariëlle Krouwel

En dan kijken we elk jaar naar de supermarkten, maar deze prachtige commercial van Intratuin mag er ook zijn: https://youtu.be/Wi3lWL10HEI

Tibor Laszlo Juhasz

Albert Heijn heeft van mij de voorkeur, het raakt mij zelf emotioneel.

maria

voor alle vrouwen die onvruchtdaar zijn hakken de feestdagen er super hard in.. maar de plus geeft al deze vrouwen nog een schop na

Mariëlle Krouwel

Ik denk niet dat dat een faire reactie is. Dat zou dan ook gelden voor AH en Jumbo en al die andere commercials met happy gezinnen voor mensen die single, gescheiden en/of alleen zijn met Kerst. Dan zou niks meer kunnen in reclame.

Erik

Al die gemengde koppels en geforceerde diversiteit straalt een onprettige boodschap af voor de autochtone Europeaan.

Louis

Wat heb ik me geërgerd aan de reclame van Plus.
Van het begin af aan vraag je je af WIE er is overleden, strakke ernstige gezichten in de auto op weg naar een ziekenhuis.
Pas in de laatste 3 seconden wordt duidelijk dat er een kind is geboren (waarschijnlijk de "grap" va n deze reclame.
Heel slecht gedaan.
In de Lidl reclame moet het ventje aan het eind vertedering oproepen, maar het mist bij mij de uitwerking.
De Jumbo reclame vind ik erg goed! kerst vier je pas als ook moeder weer thuis is, maar de topper vind ik toch Albert Heijn.
Het komend jaar ga je bij ons toch regelmatig "Zo Klaar" horen, geweldig!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in