Albert Heijn oogst storm van kritiek op plastic kersthuisjes


Het is weer eens zover, consumenten (op social media) en NGO’s zijn boos en teleurgesteld op Albert Heijn nu het wéér een spaaractie heeft gelanceerd met plastic artikelen.
Dit keer gaat het om de spaaractie ‘Winterdorp’, bestaande uit 45 miniaturen waarmee ‘een echt Hollands winterdorp’ gebouwd kan worden. Denk aan besneeuwde huisjes en winkeltjes, een molen, een koek & zopie-tent, schaatsers en kinderen op een slee. ‘Leuk voor onder de kerstboom’, zegt Albert Heijn, maar ook op een feestelijk gedekte tafel of in de vensterbank.’ De huisjes zijn overigens wel gesponsord door Douwe Egberts, Hertog IJs, Ariël (de wasserette), M&M's (de bioscoop), Chocomel (koek en zopie), Gillette (de barbershop, #knipoog), Appelsientje (de fruitstal), Chaudfontainde (de waterput) en Andrélon (de kapper).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSPLASTIC!!!
Over het gebruikte materiaal zegt Albert Heijn in de aankondiging van de spaaractie niets. Plastic. En dat werkt bij veel consumenten als een rode lap op een stier. Heeft de supermarkt dan niets geleerd van kritiek op Smurfen, Wuppies, Welpies en andere plastic weggooitroep? Zo zegt Channah Durlacher (niet alleen consument, maar ook redacteur bij EenVandaag)
En Kees de Kok zegt:
Paul Cornelisse heeft geen hoge pet op van de Albert Heijn-marketeer die dit bedacht heeft:
Ook de Plastic Soup Foundation laat van zich horen:
Antwoord klaar
Er valt een hoop af te dingen op de spaaractie. Hoe is het bijvoorbeeld te rijmen dat Albert Heijn zijn klanten wil stimuleren herbruikbare zakjes te gebruiken op de groente- en fruitafdeling om plastic terug te dringen, en tegelijkertijd een dermate grote hoeveelheid plastic over Nederland uitstort?
Toch lijkt Albert Heijn beter nagedacht te hebben over de spaaractie dan in het verleden het geval was. De motivatie om tóch te gaan voor deze actie was dan ook vastgelegd in een script dat het social media-team van Albert Heijn - dat ongetwijfeld overuren heeft gemaakt - klaar had liggen om boze en bezorgde consumenten gerust te stellen. (Exact dezelfde tekst is in veel verschillende antwoorden terug te lezen.) De kern van de uitleg is: hergebruik, vermindering van materiaalgebruik en recyclebaarheid.
^Dave
In antwoord op @missfoodiemoods, die ‘deze berg plastic huisjes ook niet bij haar boodschappen wenst te ontvangen’ en wil weten waar ze dat kan aangeven bij haar bestelling, krijgt dit zeer uitgebreide antwoord van ^Dave van Albert Heijn:
Hey! De Winterdorp-mini's zijn gemaakt van plastic en daar schrikken sommige mensen van. We leggen onze keuze daarom graag even uit:
De mini's zijn van hoogwaardige kwaliteit** en niet ontwikkeld voor eenmalig gebruik. Je kunt ze daarom ieder jaar weer gebruiken als sfeervolle decoratie in je huis tijdens de decemberperiode. Juist om die reden hebben we ook een speciale bewaardoos van FSC-papier ontwikkeld.
Verder zijn de mini's in tegenstelling tot vorige spaaracties verpakt in 100% FSC-papier. Het transparante laagje dat je ziet als je het openscheurt is lijm. Tot slot hebben we 2 maten verpakkingen om de mini's (zo klein mogelijk en zo groot als nodig) om papiergebruik te minimaliseren. **Alle huisjes zijn gemaakt van recyclebaar materiaal. De kerstboom en de bakfiets zijn van PP plastic gemaakt ivm breekbaarheid. Zo kregen we de meest stevige huisjes die je jarenlang kan gebruiken en houden we ons aan de toy safety rules.
Wil je de huisjes niet ontvangen? Dan kan je dit aangeven tijdens het afronden van je bestelling. Let op: Dit kan niet via de App. Je moet hiervoor dus wel via de computer bestellen. ^Dave
Re-use, reduce, recycle versus eenmalig gebruik, veel plastic, verbrandingsoven
Het verhaal vertelt uiteraard niet hoeveel huisjes straks uiteindelijk toch in de vuilverbrander verdwijnen. De eerder genoemde Cornelisse heeft er geen fiducie in dat de huisjes ofwel bewaard, dan wel gerecycled zullen worden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidJe kunt als klant die huisjes gewoon weigeren. Of naar een andere supermarkt gaan. Dan kan Frans Muller zelf met die huisjes spelen tijdens de kerstdagen. Die huisjes zijn overigens pure reclame, van fabrikanten waarvan het reclamebeleid niet deugt en waarvan ik dus niets koop. Laat staan dat ik er reclamehuisjes van wil hebben. Bij AH zelf kom ik trouwens vanwege Mullers reclameterreur niet eens. Probleem opgelost, die plastic troep kan zo naar de recyclingfabriek.
Als ze nou eens een voorbeeld functie namen en 3d geprinte huisjes (lokaal geprint) aan mensen meegaven, dan zou iedereen eindelijk doorkrijgen, dat je met 3d printen CO2 en fossiele brandstof vrij, niet giftige en recyclebare cadeautjes kan maken. Ook goed voor de lokale arbeid, want het komt niet uit China. en laat ze een lesprogramma voor de jeugd sponsoren over schoon en efficient produceren. Geef je de jeugd pas een een echt cadeau.
Jammerrrr, je begrijpt toch niet dat mensen dit bedenken. En zeker na die kip van de AH. Misschien toch een andere supermarkt.
Maar is er dan niemand die zich afvraagt wat een magisch winterdorp is en wat je er mee moet?
Het lijkt wel een beetje op van die kersthuisjes waarvan veel mensen een heel miniatuurdorp maken als kerstdecoratie.