Overslaan en naar de inhoud gaan

Als het er niet meer is

Zou iemand al die mooie uitingen die wij bedenken en produceren missen?
Miniatuurvoorbeeld
© Shutterstock
Miniatuurvoorbeeld
© Shutterstock

Tekst: Gert Koot

Op het album De Blauwe Schuit van De Dijk uit 1994 stond het nummer “Als ze er niet is”. Een nummer dat Huub van der Lubbe schreef toen hij erachter kwam dat je iets pas echt mist als het er niet meer is. En om discussies te voorkomen, het gaat hier niet over hij of zij of het, maar over missen.

related partner content for mobile comes here

Missen is een vreemd woord. Er zijn wagonladingen woorden, songteksten en boeken over geschreven. Ik vind zelf dat het verhaal “Missen” van Toon Tellegen het fenomeen missen prachtig omschrijft. Een klein stukje..

‘We moeten elkaar een tijdje niet zien’, zei hij. ‘Waarom niet?’, vroeg de eekhoorn verbaasd. Hij vond het juist heel gezellig als de mier zomaar langs kwam. Hij had zijn mond vol met pap en keek de mier met grote ogen aan. ‘Om erachter te komen of we elkaar zullen missen’, zei de mier.

Missen zegt dus iets over de relevantie en de intrinsieke waarde omdat je het soms pas opmerkt als het er niet (meer) is.

Prijzencircus van V&D

Zo missen we misschien wel de rust en dialoog van Obama, het leiderschap van Van der Laan en de regen die de natuur weer laat bloeien en groeien. Er zijn ook dingen die we waarschijnlijk niet missen zoals het Nederlands Elftal in Rusland en het Prijzencircus van V&D.

Als je deze gedachte vertaalt naar ons vakgebied dan ligt de volgende vraag natuurlijk voor de hand. Zou iemand al die mooie uitingen die wij bedenken en produceren missen?

Missen zegt iets over waarde. Over effect en impact. Over het effect van er niet meer zijn. En in een wereld waarin het effect van al die campagnes afneemt is de kans dat ze gemist gaan worden steeds kleiner. Een typerend voorbeeld daarvan is het nieuws van deze week dat de omzet in video (TV + online) in het eerste halfjaar is gestegen (stijging van 3%) terwijl de kijkers steeds minder kijken.

Wat zou er gebeuren als we naast de rationele bereikcijfers die behoren bij iedere uiting ook eens kijken of dit ook bijdraagt aan de langetermijnwaarde van het merk of de organisatie.

Dat de creativiteit (emotie) weer belangrijker gaat worden dan de ratio. Het laaghangende fruit plukken is makkelijk maar als je de boom vergeet water te geven dan hangt het fruit er straks ook niet meer.

 

Want de ultieme uitingen zijn de uitingen die je mist als ze er niet meer zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in