Overslaan en naar de inhoud gaan

Food Cabinet, Selmore en MediaCom aan de slag voor Nederlands Bakkerij Centrum

De drie bureaus bundelen hun krachten op strategisch en creatief vlak voor de campagne getiteld ‘Brood, goed verhaal’.
Brood, goed verhaal
Brood, goed verhaal
Brood, goed verhaal
Brood, goed verhaal

Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), dat namens de Nederlandse en Belgische bakkerijsector een imagocampagne coördineert, kiest na een intensief pitchtraject voor een samenwerking met de bureaus Food Cabinet, Selmore en MediaCom. De drie bureaus bundelen hun krachten op strategisch en creatief vlak voor de campagne getiteld ‘Brood, goed verhaal.’ Deze start in augustus en loopt in Nederland en België.

related partner content for mobile comes here

Moeizaam imago brood

De reputatie van brood is al een tijd niet meer wat het geweest is. Volgens Frank Janssen, marketing manager van de broodbakkerskoepel, waren er slechts twee boeken voor nodig om de reputatie van brood naar beneden te halen. Een Amerikaanse cardioloog schreef in 2011 het boek Wheat Belly waarin hij een relatie legde tussen overgewicht en broodconsumptie. Een paar jaar later kwam daar De Voedselzandloper van de Vlaamse arts-onderzoeker Kris Verburgh overheen dat brood aanwees als boosdoener voor tal van kwalen. Janssen in een interview met Adformatie in 2020: ‘Dat had effect. De broodconsumptie tussen 2012 en 2014 werd daardoor zichtbaar geraakt.’

Onvoldoende met tijd meegegaan

In datzelfde interview zei Janssen dat de trend in 2019 werd gekeerd, getuige een volumestijging van 1,5 procent, maar dat het lek nog steeds niet echt boven is, blijkt uit het persbericht dat het NBC en de winnende bureaus nu doen uitgaan: ‘Het imago van brood is onvoldoende meegegaan met zijn tijd, terwijl het product juist goed past in een moderne levensstijl. Doel van de campagne is om consumenten op de hoogte te brengen van de goede eigenschappen van brood als gezond, vers en veelzijdig product.’

De campagne (tv, online video, social en print), moet de consument aan de hand van verschillende broodverhalen informeren over brood als onderdeel van een gezonde en bewuste leefwijze. ‘Volkoren vormt de hero van de campagne.’ De gedachte van het vertellen van ‘broodverhalen’ wordt in de campagne gestalte gegeven door een ‘brood-boekenplank’. ‘Over brood valt enorm veel te vertellen.’

Eerdere broodcampagnes

In 2015 maakte Fitzroy de campagne 'Brood. Wat zit daarin?'

In 2018 maakte Alfred International de campagne 'Ode aan brood'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in