Overslaan en naar de inhoud gaan

Hard werken en scherpe keuzes maken: bureaubazen blikken terug op 2024

Reclamebureaus hebben te maken met krappe budgetten, talententekort en snel veranderende klantbehoeften. Hoe blijven zij veerkrachtig?
Gijs, Sanne, Jur, Isabelle
Gijs Determeijer, Sanne Tolsma, Jur Baart en Isabelle Berlo
Gijs, Sanne, Jur, Isabelle
Gijs Determeijer, Sanne Tolsma, Jur Baart en Isabelle Berlo
Sanne Tolsma
Sanne Tolsma

Joe Public: ‘Hard werken voor minder geld’

Sanne Tolsma (head of business): 'Het was het jaar waarin Joe Public werd uitgeroepen tot Bureau van het Jaar, dat was natuurlijk een enorme opsteker voor het team na een pittig jaar dat eraan voorafging. Verder was het vooral werken aan een nieuw fundament voor de volgende fase van het bureau. Dat betekent een opgefrist managementteam, nieuwe mensen die de overstap hebben gemaakt van een groot netwerkbureau naar Joe Public en ook mijn komst en een intensievere samenwerking met onze digitale partner Springbok.'

'Het is een uitdagende tijd waarin we zitten; het is harder werken voor minder geld. Het is ook moeilijker om goede jonge mensen te vinden die gepassioneerd zijn over reclame. Maar we mogen niet klagen. We hebben het afgelopen jaar tien nieuwe Joe's mogen verwelkomen en we maken gezonde winst. Na een daling van de BBI in 2023 door het vertrek van Lidl, zien we nu een groei van ruim 30 procent op ons bruto bureau-inkomen. Een winst die flink boven vorig jaar ligt en boven de benchmark van de VIA uitkomt.'

Isabelle van Berlo
Isabelle van Berlo

Happy Horizon: ‘De markt is veeleisender dan ooit’

Isabelle van Berlo (M&A & integration manager): ‘Het was een bewogen en onstuimig jaar voor Happy Horizon. De markt is veeleisender dan ooit en klantbehoeften veranderen in een versneld tempo. De economische tegenwind heeft ons als bureaugroep uitgedaagd, maar juist nu hebben we ervoor gekozen om niet stil te blijven staan. Terwijl we de groep verder uitbreiden, richten we ons op een aangescherpte propositie en een 'adaptieve' dienstverlening die flexibel inspeelt op de veranderende klantvraag.'

'We hebben de laatste jaren zo'n 25 bureaus overgenomen en die samengebracht in zeven strategische hubs verdeeld over het land. Onze focus ligt niet alleen op integratie, maar ook op versterking van de eigenheid van elk bureau. We stimuleren ondernemerschap, belonen creativiteit en dat zien we terug in de resultaten.'

'We merken evengoed de impact van de recessie en zien dat adverteerders voorzichtiger zijn met hun budgetten dan vóór covid. De war for talent is voor ons minder belemmerend, omdat we onze hubs strategisch in steden met universiteiten en hogescholen hebben geplaatst, wat de connectie met jong talent versterkt. AI speelt ook een rol; we gebruiken het om efficiënter te werken en om onze dienstverlening verder te personaliseren, maar we zorgen er ook voor dat de nieuwste technologieën onze creativiteit versterken in plaats van vervangen.'

'We sluiten 2024 nog steeds af met een mooi resultaat, hoewel de cijfers achterblijven op onze oorspronkelijke forecast. Het is een uitdagend jaar geweest, maar we hebben deze tijd benut om strategische stappen te zetten.’

Gijs Determeijer
Gijs Determeijer

100%: ‘Bij reclamebureaus wordt steeds meer inhouse geproduceerd’

Gijs Determeijer (partner, executive producer): 'Het was een druk, maar steady jaar, zonder al te grote curveballs of wisselingen in het team. Een hoogtepunt was toch wel het winnen van de ADCN Grand Prix voor Patta, Nike en FC Barcelona en de drie Gouden Kalveren voor Dit is geen Kerstfilm. Ook hebben we onze naam veranderd van Halal naar 100%. In Cannes en op Ciclope moest ik vaak de reden uitleggen -veel mensen vonden de oude naam iconisch- maar ik denk dat het in the long run positief heeft uitgepakt.'

'We zien verder dat er bij de reclamebureaus steeds meer inhouse geproduceerd wordt, waardoor er minder kleine klussen voor productiehuizen overblijven. Ons zwaartepunt verschuift langzaamaan richting internationaal, dit komt -denk ik- omdat wij in verhouding internationaal voordeliger zijn, maar wel op dat niveau produceren. Die klussen zijn doorgaans een stuk groter en daardoor lucratiever dan de klussen voor de Nederlandse markt, ook omdat het vaak meerdere draaidagen vraagt. Ik merk daarnaast dat fotografie in verhouding iets terugloopt, dit is misschien te wijten aan AI.'

Jur Baart
Jur Baart

Fitzroy: ‘Als je achterover leunt, kan het zomaar voorbij zijn’

Jur Baart (oprichter): 'Het was een bijzonder jaar. Na vijftien jaar Fitzroy hebben we ons aangesloten bij United Playgrounds. Dat deden we enerzijds omdat we steeds vaker de vraag kregen om 'full funnel' te denken en acteren, anderzijds omdat we onze identiteit willen waarborgen. Creatie vinden we belangrijk, maar creatie die effectief is, is nog belangrijker.'

'We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om goede luchtbruggen te creëren tussen de acht bureaus binnen United Playgrounds. Het was het jaar om goed samen te werken met onze huidige klanten, volgend jaar willen we meer doen met nieuwe klanten en grotere pitches met een bredere scope. Dat betekent dat United Playgrounds meer van zich gaat laten horen.'

'Natuurlijk is het buiten koud en ik roep vaak dat het een taaie markt is. Maar ons bedrijf is gelukkig gezond en we kunnen tegen een stootje. We zitten iedere dag op het puntje van onze stoel. Als je nu als bureau achterover gaat leunen, kan het volgend jaar ineens over zijn.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in