In Groot-Brittannie worden lege winkelstraten een steeds groter probleem. Veel shoppers hebben de rug gekeerd naar hun lokale winkelcentrum. Uit onderzoek blijkt dat ze gefrustreerd zijn door het gebrek aan keuze, kwaliteit en de service. Echter, de meeste shoppers willen dat retailers de noodzakelijke verbeteringen doorvoeren omdat ze het nog steeds een leuk idee vinden dingen te kopen in hun plaatselijke winkelstraten.
De meerderheid van de shoppers (73 procent) zegt zich erom te bekommeren dat de winkelstraten afnemen blijkt uit een onderzoek onder duizend volwassenen in de UK door creatief bureau Live & Breathe, maar dit betekent niet dat er daadwerkelijk wordt gewinkeld in fysieke winkels.
Uit het onderzoek blijkt dat 43 procent erg geeft om het ‘lot’ van hun lokale winkelstraten, 30 procent zegt er ‘een beetje’ om te geven. Op drie procent na is iedereen het er wel over eens dat lokale winkelcentra het moeilijk hebben.
Terwijl het bemoedigend klinkt dat de winkelcentra nog steeds emotie oproepen, blijkt dat niet uit de shopgewoonten, zo zegt Nick Gray, managing director van Live & Breathe, tegen Marketingweek: ‘Mensen hebben idealistische herinneringen aan hun winkelstraten maar ze kopen nog steeds online. Er is een grote disconnectie tussen wat shoppers zeggen dat ze willen en wat ze daadwerkelijk doen.’
Achtentwintig procent bezoekt de winkelstraten wel maar meer om rond te struinen, anderen zoeken de winkelstraten helemaal niet meer op omdat ze niet denken dat het de moeite is.
Het ‘Government Mary Portas scheme’ moet er voor gaan zorgen dat de lokale winkelstraten nieuw leven in geblazen wordt. Twaalf stadscentra zijn onderdeel van het plan. Sommige mensen lijken meer waarde te hechten aan de sociale voordelen in de straten. Vierendertig procent zegt dat een van hun topactiviteiten in de winkelstraten uit eten is, acht procent gaat erheen om uit te gaan en zeven procent om naar de bioscoop te gaan.
Volgens het onderzoek ziet vierenveertig procent op tegen het parkeren, het is moeilijk om een plek te vinden en duur. Vierendertig procent zegt dat er teveel van de ‘verkeerde soort winkels’ zijn. Ook kosten en gemak vinden de consumenten belangrijk. Iets minder dan de helft van de ondervraagden denkt dat hun lokale winkelstraten in verval zijn omdat internet shoppen veel gemakkelijker maak, terwijl vierentwintig procent denkt dat het in het algemeen duurder is om in de winkelstraten te shoppen.
Business Improvement Districts (BID's)
Om tegen deze problemen te vechten, organiseren steeds meer steden en lokale handelsgebieden ‘business improvement districts (BIDs). Deze bestaan uit een groep van zaken in een gebied die samenspannen om samen te investeren in hun stad of winkelcentrum. Sinds the eerste BID in 2005 begon, is het initiatief gegroeid tot 150 groepen.
Een van de recent toegevoegde BIDs is Guildford, die eerder dit jaar de BID hebben opgezet. De organisatie genaamd Experience Guildford besloot een loyaliteitskaart op te zetten voor werknemers als een van de eerste acties. Marketingsoftwarebedrijf Footfall 123 ontwikkelde het systeem waarbij de werknemers korting of aanbiedingen konden krijgen. Onder andere McDonald's, Sunglass Hut, Millie’s Cookies en eenmanszaken deden mee. Volgens Kirstie Gattner, projectmanager van Experience Guildford zegt dat werknemers cruciaal zijn voor de vibe in het winkelgebied: ‘Het winkelgebied is de plek waar ze elke dag zijn en we willen dat ze na hun werk blijven of in het weekend terugkomen in plaats van naar huis gaan en inloggen op Amazon.’
Zelfstandige retailers zijn populair
Onafhankelijke retailers die deelnemen aan het programma, merken al dat het een positieve invloed heeft op hun bedrijf. Experience Guildford is nu aan het overwegen een ‘onafhankelijkheidsdag’ te organiseren om de rol van onafhankelijke winkels in het winkelcentrum te vieren. Zelfstandige shops zijn het meest populair, zo bleek uit de vraag wat consumenten het liefst zouden zien in leegstaande panden, zevenenveertig procent van de mensen koos deze optie. Negen procent wil een van de grote supermarkten in het centrum.
Dit resultaat onthult een contradictie in de houding van shoppers. Ze willen wel dat er meer zelfstandige winkels komen maar ze vertrouwen grote ketens meer. Het onderzoek vroeg mensen de supermarkt te noemen die ze het meest vertrouwden, de grote ketens kwam als beste uit de bus. Tesco Express werd door vijfenvijftig procent genoemd. Co-op en Sainsbury’s Local stonden ook in de top vijf. Ter vergelijking: slechts tweeëntwintig procent vertrouwt zijn onafhankelijke winkel het meest. Eenenzeventig procent bezoekt supermarkten om een paar dingen te halen die ze zijn vergeten tijdens hun grote wekelijkse shopronde. Ook al kijken consumenten dus wantrouwend tegen supermarkten aan, ze doen er een beroep op als ze op een bepaalde plek open gaan.
Oliver Felstead, managing director Coupons.com, is het er mee eens dat shopgewoonten veranderen, er wordt meer vaak geshopt voor iets kleins en dit heeft invloed op de winkelstraten. Zijn bedrijf werkt met merken en supermarkten om coupons aan te bieden om online- en in-store sales te stimuleren. “Het is fundamenteel veranderd hoe er word geshopt voor huishoudspullen en supermarktartikelen. Het is niet meer iets dat moedere één keer per week doet, mensen halen iets als ze het nodig hebben. Er zijn niet veel andere winkels die je een of twee keer per week moet bezoeken om onze dagelijkse boodschappen te doen, dus supermarkten kunnen nieuw leven blazen in de straten die het moeilijk hebben en een positieve impact hebben.’ Maar een paar supermarkten toevoegen is niet het antwoord op de winkelstraten die in verval raken. Retailers moeten harder aan het werk om een kwaliteitsbeleving te bieden die mensen verleid om hun lokale winkelcentrum weer te bezoeken.
Gebaseerd op een artikel op Marketingweek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!