Deze week was Dick van der Lecq, voormalig bureaubaas, tegenwoordig fotograaf en oprichter BoardSupporter, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Motor mindfullness - 'Ik weet hem heuvel op nog een uur naar het dichtstbijzijnde hotelletje te duwen waar - hoe symbolisch voor motor en berijder - net een bus bejaarden naar binnengaat'
'Ik reken af met m’n telefoon bij een benzinepomp in hartje Frankrijk, zie de nieuwsbrief van Adformatie binnenkomen en lees de aankondiging voor mijn beurt voor Random Pick of the Day For a Week. Da’s even paniek, maar ik heb dat Nils Adriaans een hele tijd geleden inderdaad toegezegd. Gelukkig heb ik daar onderweg naar Spanje nog 1200 kilometer de tijd voor. Nu ziet het er altijd leuk uit dat motorrijden, king of the road geklets enzo. De waarheid is dat je shocking klem opgesloten zit in een dik pak en strakgegoten helm. En je niet veel meer doet dan gas geven en - uitkijkend naar de volgende tankbeurt - met pijn in je kont richting het navigatiepijltje sturen. Deze motor mindfulness is goed voor je focus en inspiratie, dat dan weer wel. Net als onder de douche is de verveling zo groot, dat de ideeën je na een paar honderd kilometer al om de oren vliegen. De meeste onzinnig, maar een handjevol is helemaal leuk voor RPotD. Nu nog zien dat ik ze tot de volgende tankstop kan onthouden om ze daar snel op te schrijven. Zover zou het alleen niet komen, want een uur of twee later sta ik traditiegetrouw langs de weg met motorpech. De antieke BMW wil helemaal niets meer. Ik weet hem heuvel op nog een uur naar het dichtstbijzijnde hotelletje te duwen waar - hoe symbolisch voor motor en berijder - net een bus bejaarden naar binnengaat. Vloekend en tierend schop ik tegen de achterband. De motor mindfulness is over en die briljante ideeën zijn gevlogen.'
'Reclamemakers mogen wel wat opportunistischer zijn. Vanuit mijn consultancy BoardSupporter zie ik bureaus en opdrachtgevers die niet de middelen noch de tijd hebben om maandenlang te soebatten over briefen, debriefen, data-analyses, insightonderzoek, merkwaarden, positionering, creatieve richtingen en diversiteit & inclusie. Paralyse door analyse'
2. Joop’s Roast - 'Buitenkant schoen, vol in de kruising'
'Soms kan het hard gaan. Zie je Joop met zijn megalomane koffieapparaat in B&B Vol Liefde de keuken van Anja in rennen. Denk je: die moet ik portretteren in de studio. Roep je tijdens het fotograferen dat het wel heel cool zou zijn als Joop zijn eigen koffielabel zou lanceren. Bel je met de branderij Koffie Lovers. Spring je in de auto om Joop met de ondernemers Rik en Andrea te fotograferen. Bel je vriend Nico voor het verpakkingsdesign en maak je een persbericht voor PR-vriend Jos. Bel je voor alle zekerheid nog even met de juristen van het productiebedrijf. Zie je drie dagen later Joop’s Roast in de winkel en is het in werkelijk alle media te zien en te beluisteren. En het mooiste van alles: wordt Joop - die van Anja en miljoenen kijkers nogal wat negativiteit over zich heen heeft gekregen - weer gezien hoe hij werkelijk is, als een leuke man vol liefde voor dames, en koffie.
De moraal van dit verhaal? Reclamemakers mogen wel wat opportunistischer zijn. Vanuit mijn consultancy BoardSupporter zie ik bureaus en opdrachtgevers die niet de middelen noch de tijd hebben om maandenlang te soebatten over briefen, debriefen, data-analyses, insightonderzoek, merkwaarden, positionering, creatieve richtingen en diversiteit & inclusie. Paralyse door analyse. Waardoor veel te weinig tijd en geld overblijft voor productie en exposure. Natuurlijk moet je je goed voorbereiden, de punt van de spijker is belangrijker dan het gewicht van de hamer. Maar de balans is zoek, ons vak gaat ten onder aan langdradige voortrajecten. We mogen de intuïtie meer laten spreken. Het was meen ik TBWA dat intern ooit het credo ‘Make stuff’ hanteerde. Joris Kuijpers noemt zijn nieuwe bureau Longstoryshort. Laat dit het startsein zijn voor een nieuw tijdperk. Niet dralen, maar sneller doorpakken naar creatie en executie. En als er een opportuniteit voorbijkomt - zoals Joop van B&B Vol Liefde - niet eindeloos opbouwen en rondspelen, maar direct uithalen. Buitenkant schoen, vol in de kruising.'
3. Charles Darwin - 'Ook in onze reclamewereld geeft radicale koersverandering de grootste kans op een nieuwe, groene alpenweides waar geluk weer heel gewoon is'
'Inspiratie zoeken we doorgaans dichtbij, bij Ritson, Sharp, Sinek of Les Binet. Toch mogen we ook best eens wat verder kijken. Zo was Bernbach 75 jaar avant-la-lettre al groot believer in diversiteit. Hij mixte copy en art, man en vrouw, alle religies en leeftijden. Niet uit goedertierenheid, maar vanwege de ‘power of the mix’. Verschillen in gezichtpunten gaf meer discussie en hiermee een beter creatief eindproduct.
Nu onze industrie in een perfect storm terecht is gekomen - Vincent Mispelblom berichtte onlangs dat de reclamewereld helemaal ‘platligt’ - komt Darwin met zijn survival of the fittest ook weer in beeld. De natuur is in feite een grote AB-test van miljarden jaren waar we vrij gebruik van kunnen maken. De Japanse kogeltrein veroorzaakte enorme knallen in tunnels. Totdat deze in 1990 een nieuwe neus kreeg, gebaseerd op de snavel van een ijsvogel. Die is over de tijd zó gevormd dat hij minimale trilling in het water veroorzaakt als het dier naar zijn prooi duikt. Een voor ons relevantere natuurles is die van de lemming. Als hun territorium overbevolkt raakt, slaan ze massaal ‘op de vlucht’ naar een nieuw vruchtbaar leefgebied. Niet spiraalsgewijs (waarbij het leefgebied geleidelijk wordt vergroot, tot de grens bereikt is) zoals andere diersoorten, maar in een rechte lijn, als een streep. Onderweg storten ze zich als het moet van kliffen en verdrinken de ondersten bij het oversteken van rivieren. Biologen waren lange tijd op zoek naar de logica, maar uiteindelijk ontdekten ze dat de uitgerolde spiraal veel langer is dan de directe weg van de lemming. En de overlevingskans van de populatie, al komt er maar één paartje aan de overkant, eenvoudig veel groter is. Ook in onze reclamewereld geeft radicale koersverandering de grootste kans op nieuwe, groene alpenweides waar geluk weer heel gewoon is.'
4. Senior - 'Een vliegende kraai vangt altijd wat, zei hij dan'
'Toen we met Etcetera ooit bureau van het jaar werden, las hoofdredactrice Astrid Prummel van Adformatie in een zaal vol vakgenoten het juryrapport voor. We werden geprezen om de ondernemersmentaliteit en frisse campagnes. De jury had echter ook een aandachtspunt: we waren nogal volks. Een groter compliment had ze ons niet kunnen maken. Leuk die frisheid en het ondernemerschap, maar het succes was gestoeld op een grote liefde voor mainstream Nederland. Wars van subtiliteit, overanalyseren en grachtengordeldenken. In een bureauadvertentie onthulden we ons gepatenteerde driestappenplan: Opdrachtgever, Van Walbeek Etcetera, Reclame-uiting. De liefde voor mainstream zat in het DNA van alle partners. En werd er thuis met de paplepel ingegoten. Zo begon mijn vader zijn loopbaan zonder al te veel vinkjes in de net drooggelegde Flevopolder. Het Amerika van de lage landen, met onbegrensde mogelijkheden. Vanaf het boerenpaard begon hij landbouwwerktuigen te verkopen en ‘promoveerde’ zo tot autodealer. Omdat er op de eindeloos rechte polderwegen veel ongelukken gebeurden, leek het hem logisch een takelwagen aan te schaffen. Braken tijdens een storm de ankerkabels van dekschuiten die basaltblokken stortten, dan legde hij toch een kabeldepot aan. Brachten mensen hun auto voor reparatie, bedacht hij toch de leenfiets (1961). Moesten er klanten getrokken worden voor het Paasweekend, liepen er 200 konijnen in de showroom en namen klanten er allemaal eentje mee naar huis. Een vliegende kraai vangt altijd wat, zei hij dan. Boerenslimheid, ik hou ervan. Senior is inmiddels 88 en werkt nog drie hele dagen in de week.'
5. Rembrandt - 'Als ik Erik Kessels mijn portfolio laat zien reageert hij tactisch als bij het zien van een lelijke baby: ‘Technisch heel goed, maar wel keurig binnen de lijntjes, hè?''
'Topauteur Malcolm Gladwell stelt in zijn bestseller Outliers dat als je 10.000 uur serieus op iets oefent, je het niveau van een professional bereikt. Da’s best lang, zeg maar gerust tien jaar. Toen ik een jaar geleden startte als portretfotograaf had ik er gelukkig al een paar jaar opzitten als natuurfotograaf. En ik weet niet of Gladwell rekening heeft gehouden met accelerators als YouTube en AI. Ik ontbijt elke ochtend met tutorials. En Photoshop mag een draak van een programma zijn, waar je alleen al 10.000 uur voor nodig lijkt te hebben. Maar het ontwikkelt zich razendsnel met AI-hacks waardoor voorheen tijdrovende beeldcorrecties een druk op de knop zijn geworden. En met hoeveel mentormazzel rekende Gladwell? Voor een flesje Jack Daniels kan ik altijd aankloppen bij Krijn van Noordwijk. Gezellig is dat overigens niet: ‘Jij ziet toch ook wel dat dit een slechte uitdrukking is. Komt deze uit een gesloten inrichting, wel blijven kijken hè, Dick!’ Als ik Erik Kessels mijn portfolio laat zien reageert hij tactisch als bij het zien van een lelijke baby: ‘Technisch heel goed, maar wel keurig binnen de lijntjes, hè?' Daniëlle van Zadelhoff: ‘Mooi, maar er zit nog niet echt een handtekening in.’ Net als Rembrandt van Rijn. Ik weet dat hij al een tijdje niet meer onder ons is, maar hij zou gezegd hebben: ‘Je hebt mij nu wel genoeg geïmiteerd, ga nu zelf wat bedenken.’ En Anton Corbijn, die ik na een signeersessie onder lichte dwang het Cobra Café in duwde en door mijn portfolio liet bladeren: ‘Die, die en die zijn goed, de rest doet me niks.’ De ontmoeting met Carli Hermès komt voor dit stukje net te laat, maar de moraal van dit verhaal gaat niet veranderen. Laat je niet ontmoedigen om een nieuwe richting in te slaan. Met YouTube, AI en een maandelijks pak slaag van de meesters gaat het allemaal sneller dan Gladwell zegt.'
In de week van 21 oktober (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks) is regisseur Jelle de Jonge, commercialregisseur bij Holy Fools en kersvers Gouden Kalf-winnaar met De Terugreis (geproduceerd door Hazazah, tevens de Nederlandse inzending voor de Oscars in 2025), curator van #RPOTDFAW.