Qatar National Bank (QNB) contracteerde voormalig FC Barcelona-speler Xavi Hernández als ambassadeur. JWT Doha, City Films & creative production studio Ambassadors maakten een internationale campagne met de wereldster, die inmiddels gelanceerd is in het Midden-Oosten en Azië en op YouTube al 5,4 miljoen views heeft.
Xavi komt tegenwoordig uit voor Al-Sadd Sports Club uit de Qatarese hoofdstad Doha. QNB spiegelt zich als financiële marktleider in het Midden-Oosten en Afrika graag aan het succes en de technisch verfijnde stijl van de 36-jarige Spanjaard, die de Champions League viermaal won en in 2010 wereldkampioen werd ten koste van Nederland.
In de eerste commercial die Ambassadors met Xavi maakte – ‘Xavi is everywhere’ – zien we Xavi als speler, scheidsrechter, bankzitter, coach, commentator, cameraman, fotograaf, keeper, fan en televisiekijker thuis op de bank. Kortom, de hele wereld bestaat uit Xavi. De boodschap: ‘When you are a key player, the world is yours.’
Halbo van der Klaauw, managing director van Ambassadors en supervisor over de productie: ‘Deze film is de eerste van een reeks van 4 commercials. Het is een “stadion film”, wat we al vaker gedaan hebben. Deze keer zijn we voor een nóg mooier, groter en imposanter stadion gegaan, om de lat voor onszelf weer wat hoger te leggen.’
Over de opnames met de Spaanse voetballer vertelt hij: ‘Samen met regisseur Daniel Benmayor hebben we de commercial met Xavi in 2 dagen geschoten in een green screen studio in Dubai, aan de andere kant van de Perzische Golf. Omdat Xavi alle karakters in de commercial speelt, hebben we een motion control camera gebruikt, zodat we met stand ins dezelfde beweging konden maken – en héél veel Xavi’s konden creëren… Voor de andere films hebben we gedraaid in Zuid-Afrika, maar daar kan ik op dit moment nog niet veel over kwijt.’
Will Jeffers, Head of 3D van Ambassadors, gaat nog wat dieper in op het maakproces: ‘In deze commercial is alles buiten de directe omgeving van het voetbalveld digitaal gecreëerd. Van het stadion en de tribunes tot het licht (het is avond) en het publiek. We zijn qua details weer een paar stappen verder gegaan.Zo zijn er meer dan 20 character animaties ontworpen met oosterse kleding, schmink, sjaals en vlaggen. Het voelt daardoor alles bij elkaar voller, wat donkerder, onheilspellender haast. Om een lang verhaal kort te maken: we hebben geen enkele creatieve concessie gedaan.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!