Elke twee jaar vindt de World Solar Challenge plaats, een race voor auto’s op zonne-energie dwars door Australië. Het studententeam van de TU Delft - het Nuon Solar Team - verdedigt dit najaar de wereldtitel.
De PR-manager van het team is studente Industrieel Ontwerpen, Bianca Koppen. Zij schrijft voor CommunicatieOnline een blog over de aanloop naar de race en uiteraard de wedstrijd zelf. Een kennismaking in 9 vragen.
Je doet de PR voor het Solar Team. Waarom werd jij het?
‘Het precieze antwoord op deze vraag weet ik stiekem zelf ook niet. Maar ik denk dat het met mijn creatieve achtergrond vanuit Industrieel Ontwerpen heeft te maken. Men had er blijkbaar vertrouwen in dat ik die creativiteit ook heb bij het organiseren van evenementen en sociale media. Daarnaast is het natuurlijk ook mijn taak om de pers te woord te staan. Blijkbaar was ik daar charismatisch genoeg voor, haha.’
Wat heeft je verbaasd over het PR-vak; wat wist je nog niet of valt je op?
‘Het contact met de pers. Ik wist niet dat ik daar zoveel mee te maken zou krijgen. Maar nu ik eenmaal zo bezig ben, vind ik het supergaaf om altijd als eerst reactie te mogen geven aan de media. Het is daarvoor natuurlijk wel erg belangrijk dat ik van alles op de hoogte ben binnen het team en ik altijd m'n verhaal klaar heb.’
Wat zijn je taken?
‘Mijn hoofdtaak heeft alles te maken met de media. Ik heb vaak contact met de pers en bedenk leuke activiteiten om zo ook de media te triggeren. Hiernaast ben ik verantwoordelijk voor al onze sociale media, de website, grafische ontwerpen en onze uitstraling, zoals de teamkleding. Ook houd ik me samen met mijn teamgenoot Wouter bezig met onze sponsoren, help ik parttime mee met het bouwen van Nuna8 en ben ik verantwoordelijk voor onze evenementen!’
Zoals?
‘Nou, we hebben de Nuon Solar Tour waarbij we alle provincies van Nederland afgaan. We bezoeken beroemde plekken en enkele oude scholen van onze teamleden om zo de jeugd met ons verhaal te inspireren.’
Al fouten gemaakt en lessen geleerd?
‘Ja, dat je met persmomenten écht op tijd moet beginnen en mensen moet uitnodigen. Daarnaast dat je niet voor elk wissewasje de pers moet benaderen, dan worden ze een beetje Nuna-moe.’
Krijg je eigenlijk ondersteuning van Nuon?
‘Jazeker, en daar ben ik ook erg blij mee gezien PR niet mijn achtergrond is. Zij ondersteunen mij met name met het benaderen van de pers en het uitwerken van grote persmomenten. Veel tips & tricks.’
Het duurt nog een halfjaar voordat de race in Australië begint. Hoe ziet de route ernaartoe uit?
‘Momenteel zitten wij in de productiefase van Nuna8. Wanneer Nuna8 helemaal klaar is, gaan wij testdagen houden, de laatste aanpassingen doen en vertrekken we eind augustus naar Australië. Eenmaal daar zijn er nog testdagen en kleine aanpassingen aan de omstandigheden. Op 18 oktober is het grote moment.’
Waar ga jij jezelf het meest op storten, wat wordt je ‘communicatiedoel’?
Ik wil graag Nederland laten zien dat wij als klein landje goed zijn in grootse dingen. Zoals het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge met één van de meest technologisch hoogstaande voertuigen. Ook probeer ik wat wij doen zo te communiceren zodat dit voor iedereen te begrijpen is. Oftewel: niet alleen maar in technische termen praten.’
Je gaat voor CommunicatieOnline bloggen, uiteraard gaan we je volgen en zo nodig helpen. Zou je al een professioneel advies kunnen gebruiken, en zo ja: op welk terrein, welke vraag?
Voor professioneel advies sta ik altijd open! Hoe schrijf ik bijvoorbeeld het beste een blog? Hoe kan ik het beste het Nederlandse publiek ons project mee laten beleven? Zijn er nog ideeën voor een gave mediastunt? Zijn er nog tips voor het posten op Social Media? Hoe krijgen wij de meeste volgers? Zoals je merkt, genoeg vragen dus!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!