Premium

Wat is het beste moment om slecht financieel nieuws te ‘begraven’?

Werkt de oude pr-truc van vrijdagavond?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is een oude pr-truc. Breng een winstwaarschuwing, een mislukte overname of bizarre ontslagvergoedingen bij voorkeur naar buiten op vrijdag, nabeurs. Begin dit jaar nog koos Rabobank voor die ‘oplossing’ toen het op vrijdagavond een met de boodschap dat er &;1000 tot 2000&; mensen uit moesten.

Maar werkt deze tactiek van nieuws begraven nog wel in een wereld van 24/7 nieuwsdiensten en sociale media?

Gedrag marktspelers

Professor Ed DeHaan en zijn collega’s van de Stanford Graduate School of Business Accounting deden onderzoek naar dit fenomeen, The Atlantic.  Ze bekeken meer dan 120.000 Amerikaanse aankondigingen van kwartaalcijfers van 2000 tot 2011, met een precieze aanduiding van datum en tijd. De dataset is groter en nauwkeuriger dan er eerder beschikbaar was, claimen de onderzoekers

Ook gebruikte het team van DeHaan een andere methodiek dan gebruikelijk. Waar normaal alleen werd gekeken naar de koerswijziging na een bericht, keek DeHaan naar het werkelijke gedrag van spelers op de markt na een aankondiging: het aantal artikelen erover gepubliceerd, Google-zoekopdrachten, en de tijd die het duurde voordat analisten hun prognoses bijwerkten.

Resultaten

De resultaten. Allereerst blijkt uit de data dat pr-officials inderdaad slechte kwartaalcijfers proberen te begraven door die bekend te maken op de drukke dagen nabeurs en op de vrijdagavonden. Andersom gebeurt dat ook: als er goed nieuws te melden is doen bedrijven dat vaker op dagen met meer aandacht.’

Volgens DeHaan wordt deze keuze enerzijds ingegeven door de verwachte reactie op de beurs. Persberichten kunnen toto grote schommelingen leiden, doordat er flitshandel plaatsheeft op basis van de uitgebrachte persberichten; zonder ze te lezen, maar op basis van kernwoorden wordt tot aan- of verkoop besloten.

Voorbeeld Google

Een aardig voorbeeld van DeHaan en de zijnen dateert uit 2012, 8 oktober. Terwijl Google zich voorbereidde een teleurstellende kwartaalbericht naar buiten te brengen, werd dit nieuws per ongeluk ’s middags al; door de financiële tak openbaar gemaakt. Binnen een paar minuten verloor het 22 miljard dollar aan beurswaarde. De markt reageerde juist zo heftig omdat het nieuws tijdens de beursdag bekend werd gemaakt.

Volgens DeHaan kiezen bedrijven er daarom voor de markt in te lichten ‘als het metabolisme een beetje rustiger is’, buiten beurstijd dus. Nog maar 2% van de persberichten werd in 2011 onder beurstijd bekend gemaakt. 11 jaar eerder was dat nog 22%.

Vrijdagavond?

En dan de vraag waarmee we begonnen: is vrijdag nabeurs een goed moment?  

Nee, integendeel. De handelaren zijn enorm op hun hoede voor bedrijven die dan hun slechte tijding willen begraven. Zelfs al de aankondiging dat een onderneming vrijdag avond cijfers bekendmaakt, zorgt voor een daling van de koersen, omdat mensen vermoeden dat het om slecht nieuws zal gaan. Bovendien: als het weekend wenkt, zullen de vermoeide financiële journalisten niet blij zijn van zo’n voor de hand liggende poging. Betere opties zijn de drukke beursdagen te nemen, en dan nabeurs. 

Foto: door Thomas J. O&;Halloran, 1963 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie