Wie succesvol wil worden in de PR-branche, kan maar beter de volgende adviezen ter harte nemen.
1. Wees niet bang om te falen
Vervelend natuurlijk als jouw idee voor die ultieme crossmediale pr-campagne nooit van de grond komt, maar er is ook een positieve kant. Wie risico's durft te nemen, wordt door het management gezien als iemand van de grote ideeën. Denk dus groot, wees niet bang voor de risico's en die grote projecten en promoties komen vanzelf jouw kant op. Mits je ideeën wel goed zijn, natuurlijk
2.Laad op tijd je accu op
Millennials hebben de neiging om constant aan het werk te zijn. Want ja, always online. Dat is een voordeel, maar het gevaar is dat de accu op zeker moment leeg raakt. Wie succesvol wil zijn in dit vak, weet precies wanneer overwerken goed is voor de carrière en wanneer het tijd is om naar bed te gaan.
3. Geen feedback? Geen probleem
Het is bijna overal hetzelfde: vaak wordt feedback alleen gegeven als er iets mis gaat. Managers hebben nogal eens de neiging om het schouderklopje bij een succes te vergeten. Wie daar goed mee om kan gaan, komt het verst. Gebruik kritiek om jezelf te verbeteren en hengel niet naar positieve feedback. Neem het als een gegeven dat kritiek sneller wordt gegeven dan een compliment. Als je een jaar lang niets hoort, dan wordt het tijd om naar een andere baan uit te kijken.
4. Neem het management niet zo serieus als je docenten
PR is een praktijkvak. Al doende leert men. En de praktijk kan vaak weerbarstiger zijn dan wat er in de lesboeken staat. Managers worden niet per se manager omdat ze alle PR-literatuur grondig uit hun hoofd kennen. Of omdat ze zo goed kunnen managen. Meet je baas niet af aan wat je op school geleerd hebt.
5. Neem initiatief
Een cliché maar waar. Bazen vinden het vaak net zo vervelend om opdrachten te moeten geven, als jij het vindt om ze te krijgen. Initiatieven, suggesties ter verbetering: het wordt overal en altijd veel meer gewaardeerd dan 'Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen.' Regel 1: zeg nooit tegen je baas dat er een probleem is, zonder zelf ook met een oplossing te komen. En nog een tip: als je een probleem meldt, formuleer het in de vorm van een gesloten vraag. Dan hoeft je manager alleen met ja of nee te antwoorden.
6. Meldt het op tijd als iets niet lukt
Haal je je deadlines niet, omdat een klant niet reageert? Meldt het tijdig. Als je afspraken niet haalt, kun je beter tijdig aan de bel trekken dan wanneer het project in de soep dreigt te lopen. Managen van verwachtingen is de sleutel voor succes.
7. Digitale communicatie is een ding, maar hoe makkelijk communiceer je met anderen?
Communiceren via e-mail of social media is makkelijk. Maar soms moet je achter je laptop vandaan en in de echte wereld een idee pitchen, een klant lijmen of een collega ergens op aanspreken. Carrière maak je pas als je ook je communicatieve vaardigheden IRL ontwikkelt.
Dit artikel is gebaseerd op een stuk uit PRDaily
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!