User retention apps en websites: Hoe je met testing gebruikers behoudt

Het zijn vragen die zo oud zijn als het bestaan van smartphones zelf: 'Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de gebruikers van mijn app behoud?', of 'Hoe zorg ik ervoor dat mijn website populair blijft?”. Kortom, wat is de reden dat de ene app of website gebruikers behoudt, waar de andere ze verliest?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is geen gemakkelijk antwoord op deze vragen te bedenken. Voor iedere soort app of website is er namelijk een andere succesformule; wat voor de ene app werkt is vaak onbruikbaar voor een andere app. We kunnen echter één vuistregel hanteren: Uit studies blijkt dat de eerste indruk goud waard is. Zo werd in 2012 in een kwart van alle gevallen een app maar één keer gebruikt (Bron: Localytics, 2013). Daarna werd de app simpelweg verwijderd. Vandaar dat ontwikkelaars de bovenstaande vragen vaak als volgt samenvatten: “Hoe krijg ik zekerheid dat gebruikers een app of website na de eerste indruk blijven gebruiken?”

Een wereld aan antwoorden

Opnieuw kan deze vraag op veel verschillende manieren beantwoord worden. Vaak wordt er hierbij gefocust op de inhoud, de structuur en de vormgeving van een app of website. We hebben dus te maken met usability-issues.

Duidelijk, we hebben een aantal vragen gedestilleerd tot een fancy Engelse term. Maar we zijn nog niets verder! Iedereen heeft een andere mening over usability, dus welke keuzes moeten er gemaakt worden? In veel gevallen kunnen usability-experts hierover adviseren. Een uitbreiding op deze techniek ligt echter voor de hand: Als ieder individu een andere mening over usability heeft, moet de ontwikkelaar op zoek naar feedback van de eindgebruiker.

Feedback van de eindgebruiker krijgen door middel van crowdtesting

Veel ontwikkelaars geven gebruikers de mogelijkheid om hun mening te geven over apps of websites. Een duidelijk voorbeeld hiervan zijn ratings en comments in de verschillende app stores. Het probleem hier is echter dat deze feedback te laat komt; de applicatie is immers al gelanceerd. Feedback in app stores is openbaar en zal het aantal downloads beïnvloeden. Daarnaast raakt de release van een applicatie zijn momentum kwijt als er vlak na de lancering nog aan de app gesleuteld moet worden. Het is dus ideaal als er vóór de release nog input van eindgebruikers ontvangen kan worden. Eén van de technieken om deze informatie te verkrijgen is crowdtesting, een relatief nieuwe manier van softwaretesting.

Bij crowdtesting wordt er gebruikt gemaakt van een crowd aan testers die zich hebben ingeschreven bij een crowdtesting-provider. Deze testers testen de app of website op hun eigen apparaten, in hun eigen omgeving, en geven hun mening over de applicatie of website. Het verkrijgen van feedback wordt daarom door middel van een test gecrowdsourcet naar het publiek.

De werking van crowdtesting

Iedereen die zich bij een crowdtesting-aanbieder inschrijft als tester verschaft informatie over hun apparaten en hun demografische eigenschappen. De samenstelling van de database van crowdtesters varieert daardoor van studenten tot IT-experts en huisvrouwen. Apps en websites kunnen met crowdtesting dus getest worden door een specifieke doelgroep met een bepaalde verzameling aan apparaten.

Voorafgaand aan een test wordt de focus en de doelgroep van een test bepaald in overleg tussen de ontwikkelaar en de crowdtester. Zo kunnen de testers gevraagd worden om usability-feedback te geven, bugs te vinden, of om zich op beide aspecten te concentreren. Na deze voorbereiding kunnen de testers aan de slag. Hun feedback wordt getoetst op kwaliteit door projectmanagers van de crowdtesting-aanbieder. Dezelfde projectmanagers stellen na afloop van de test een eindrapport samen. In dit rapport wordt de input van de eindgebruikers samengevat en worden er aanbevelingen gegeven voor veranderingen aan de app of website.

Crowdtesting is een snelle en flexibele manier van het testen van applicaties en websites. Daardoor kunnen tests bij crowdtesting-providers gemakkelijk geïntegreerd worden met het ontwikkelproces. Zo hoeft een crowdtest bijvoorbeeld niet langer dan een week te duren. Daardoor is de techniek een ideale uitbreiding op de traditionele methodes voor het verkrijgen van feedback over de gebruiksvriendelijkheid van een app of website. Naast interne en externe experts kunnen ontwikkelaars nu ook eindgebruikers vragen om hun input.

Hoe pre-release crowdtesting helpt om user-retention te verhogen

In het begin van deze blogpost legde ik uit dat de eerste indruk doorslaggevend is wanneer het gaat om het behoud van gebruikers. Dat is de reden dat het erg waardevol is om nog tijdens het ontwikkelproces usability-feedback te ontvangen. Het voorbeeld van crowdtesting liet zien dat naast interne en externe experts ook de eindgebruikers zelf om hun mening gevraagd kunnen worden. Door de user-feedback te integreren in een app of website heeft een ontwikkelaar meer zekerheid dat het product aansluit bij de wensen van de eindgebruiker. Dit maakt crowdtesting tot een belangrijke uitbreiding op het huidige arsenaal aan methodes om user-retention te verhogen.

In een industrie waarin men maar één kans krijgt voor een lancering kan acceptatie door testers het verschil betekenen tussen leven en dood. Het is duidelijk dat gebruiksvriendelijk hierbij een centrale rol speelt. Door middel van crowdtesting kunnen ontwikkelaars dus een stuk zekerder zijn over de toekomst van hun app of website.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie