Transparantie een must voor goede doelen

Goede doelen krijgen in de nabije toekomst waarschijnlijk minder geld van het Nederlandse publiek. Bijna negentig procent van de Nederlanders doneert nu nog wel eens geld, maar vier op de tien landgenoten denken minder te gaan geven. Transparante doelen maken de meeste kans op giften.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onderzoeksbureau Kien deed voor PwC onderzoek onder ruim 2.200 Nederlanders naar factoren die van invloed zijn op donateursvertrouwen. De resultaten tonen een link tussen transparantie en geefgedrag. Zestig procent van de respondenten zegt meer geld te geven aan goede doelen die transparant zijn over behaalde resultaten van projecten die zij financieren. Slechts een derde van de ondervraagden wil zelf betrokken worden bij beleidskeuzes van goede doelen. Ruim de helft van de Nederlanders vertrouwt er verder op dat goede doelen hun gift op professionele wijze besteden.

Steeds meer mensen doneren volgens het onderzoek liever voor een specifiek project dan dat men vaste donateur wordt. Ook kijken donateurs kritisch naar het aantal jaar ervaring, de manier waarop er met hen wordt gecommuniceerd en of het goede doel over een keurmerk beschikt. Redenen om te stoppen met doneren zijn er ook. Het niet meer steunen van de manier waarop donaties worden besteed staat daarbij op nummer

één. Een tweede belangrijke reden is dat donateurs het zich financieel niet meer kunnen veroorloven. Ook een te hoge besteding aan kosten en negatieve publiciteit kunnen redenen zijn om te stoppen met doneren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie