Ceo’s gebruiken sociale media vaker dan ooit, hoewel dit altijd nog beperkt blijft tot een kwart (28%) van de topmannen en –vrouwen. LinkedIn is het populairst, het gebruik van Twitter groeit flink, terwijl Facebook aan populariteit lijkt te verliezen
Dat blijkt uit onderzoek van communicatieconcern Weber Shandwick naar het online en social gedrag van de ceo’s van de top-50 companies op de Fortune’s 2014 Global 500.
LinkedIn populairst
Uit de cijfers blijkt dat 10 procent van de ceo’s op on Twitter actief is, wat een behoorlijke stijging is ten opzichte van 2012, toen slechts 2 procent ‘op Twitter zat’.
LinkedIn is het populairste network met 22 procent van de ceo’s actief op dit platform. Drie jaar terug was dat 6 procent.
Facebook verdwenen
Opvallend is het volledig verdwijnen van het Facebook-gebruik onder de ondernemingsleiders. Geen van de onderzochte ceo’s had een Facebook-account, terwijl in 2012 10 procent van hen Facebook gebruikten. Volgens de onderzoekers zijn deze cijfers enigszins vertroebeld omdat in 2012 bijvoonbeeld ook een aantal fake-accounts van ceo’s was meegeteld.
Online: vooral eigen website
Als breder wordt gekeken naar het totale online gedrag van ceo’s zien de percentages er vriendelijker uit. Van de ceo’s is 80 procent online en via sociale media actief, dat is een verdubbeling sinds in 2010 (36%).
Ceo’s kiezen daarbij vooral voor de ‘beschermde’ omgeving van hun corporate website, 68 procent van hen plaatst daarop berichten actief. Volgens de onderzoekers is dit een gevoilg van de trend dat ondernemingen zelf de uitgevers worden van hun nieuws en informatie.
Ook blijkt uit het onderzoek dat de invloed van de corporate video in snel tempo uitgroeit tot een standaardvorm van communicatie van veel topmanagers (54%).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!