Vloggers zijn de nieuwe sterren. Ook bij The Next Web Conference staan wel een paar gillende fans op als Casey Neistat het podium opkomt. Iedere film die hij post heeft binnen no-time 100.000 views en meestal gaan ze door de miljoen views heen. Zijn YouTube-channel heeft heeft ruim 3 miljoen volgers. Het zijn cijfers waar menig medium met jaloezie naar kijkt.
Hij is door The Next Web uitgenodigd om te vertellen hoe hem dat is gelukt. Hij weet exact welk publiek voor hem zit en dat er veel mensen denken: dat vloggen stelt toch niks voor. Of erger. Hij werkt samen met de New York Times en HBO en kent de (on)uitgesproken weerstand.
Het antwoord op de vraag ‘hoe dan?’ zit vooral in de manier waarop hij spreekt. Net als in zijn vlogs gebruikt hij herkenbare situaties en voorbeeldjes. De complete laagdrempeligheid maakt toegankelijk voor de kijker. Geen bedachte copy, geen moeilijk gedoe, iedereen snapt het. Om zijn succes te verklaren vertelt hij dan ook simpelweg hoe het is gegaan, geen tips & tricks dus.
Neistat wilde op jonge leeftijd al filmpjes maken en had als grote droom met een speelfilm op filmfestivals te staan. Om geld te verdienen werkte hij als fietskoerier in New York. Hij maakte weleens filmpjes daarvan en ging steeds vaker trouw- en geboortevideo’s maken.
The Neistat Brothers
Samen met zijn broer werd hij aangenomen door producer Tom Scott en ze kregen een jaar de tijd om korte filmpjes te maken. Dit groeide uit tot de HBO-serie The Neistat Brothers. Hij maakte de langgewenste speelfilms die het filmfestival in Cannes haalden.
Mission accomplished. In het vliegtuig terug uit Cannes – met zijn hoofd gecrasht tegen het raampje - kwam het besef: ik wil gewoon filmpjes maken met mijn broer. ‘That’s what I loved the most.’ Tegen ieders advies in was dat wat hij ging doen. ‘Het was niet meteen een succes. Ik had minder volgers op YouTube dan vriendjes van mijn kinderen. Het was eenzaam, best een bittere pil na het filmsucces.’
Tot hij een filmpje maakte van een boete die hij kreeg voor fietsen buiten het fietspad. Het werd zijn doorbraak:
‘Ik hoefde niemand om toestemming te vragen om dit te plaatsen. Ik maakte het omdat ik het wilde maken en dat is waarom ik dit doe. It’s just me and my audience. Het publiek kijkt gewoon wat ze willen kijken en het is een woeste, competitieve markt.’
Neistat is zich bewust van de invloed die hij heeft. ‘The power of influence is real. Het is nieuw voor me. In de wereld van marketing is niets belangrijker dan invloed. Het mooie is dat we precies kunnen zien wie aandacht geeft aan wat en daardoor wijs kunnen omspringen met invloed.’
Neistat maakt vlogs voor merken. Een van de best bekeken vlogs is een wereldreis die hij voor Nike maakte. Het meest trots is hij op de actie die hij deed voor de film ‘The Secret Life of Walter Mitty’ voor 21th Century Fox. Hij besteedde het volledige budget aan voedsel voor slachtoffers van de tyfoon op de Filipijnen (en maakte er een video over):
The Next Web was natuurlijk slim genoeg om even een leuk filmpje met Neistat te maken, wakeboarden in smoking: