Mede-oprichter Sjoerd van Loon is vertrokken bij bureau Red Urban om een nieuw bedrijf te starten. Vanaf vandaag is hij de eigenaar van digitaal productiebedrijf Addigital.
Kans in de markt
'Ik ben een ondernemend type en ik zag een kans in de markt', legt Van Loon uit. 'Ik zie dat bij veel bureaus de eigen digitale productiecapaciteit sterk is afgenomen de laatste jaren. Bureaus besteden de productie van digitaal werk vaak uit aan externe specialisten. Die krijgen het steeds drukker. Daarnaast miste ik de ontzorgende factor bij dit soort productiebedrijven. Uit mijn ervaring blijkt dat er voor het reclamebureau vaak nog een hoop stress bij komt kijken. Dat wil ik met Addigital anders doen.'
Bij Red Urban was Van Loon betrokken bij 'het hele traject tót de productie', bij Addigital gaat hij juist met de productie aan de slag. Hij werkt exclusief voor reclamebureaus, vertelt hij.
Niet te combineren
Volgens hem is het nieuwe bedrijf niet te combineren met zijn werk bij Red Urban. Hij is op dit moment al bezig met twee opdrachten en hoopt binnenkort zijn eerste werknemers aan te nemen.
'Ik kan nu gebruik maken van de productiecapaciteit van mijn investeerder, Endeavor Group', vertelt Van Loon.
Loopbaan
Van Loon richtte Red Urban in 2002 op samen met Jelle Kolleman, Kees van Dorp en Merijn Jagers. Het bureau werd in 2007 overgenomen door DDB Worldwide en ging een samenwerking aan met Etcetera. In juli 2010 vertrok Van Loon bij het bedrijf om te gaan ondernemen.
Drie jaar later, op 1 september 2013, werd Van Loon ceo van Y&R Amsterdam. In 2015 werd Y&R Amsterdam geïntegreerd met Y&R/These Days in Antwerpen en kon Van Loon vertrekken. Hij kwam toen weer terug als business director bij Red Urban.