In de dagelijkse dramaserie ‘Op weg naar pakjesavond – Sint vermist’ van Nickelodeon, is piet niet meer geschminkt. Dat nieuws wordt vandaag bekend gemaakt aan 150 grote adverteerders tijdens ‘Kids Insights Day’.
Pietenpet
Reden voor de verandering is volgens Judith Peters, VP marketing en product bij VIMN, dat iedereen zich thuis moet voelen bij Nickelodeon, ook in de Sinterklaasperiode. Het karakter van piet blijft gelijk: hij is slim, grappig en soms een beetje onhandig. Piet heeft dezelfde kleding en pet, maar heeft geen schmink en lippenstift meer op zijn gezicht. Ook heeft hij geen oorbellen meer in. ‘Pieten zien eruit zoals veel kinderen die als ‘pietje’ verkleed zijn tijdens de intocht van Sinterklaas’, aldus Peters.
Reacties
Peters verwacht dat de kinderen wel zullen opmerken dat piet veranderd is, maar dat ze het ook snel naast zich neer zullen leggen. ‘Voor kinderen is het vooral belangrijk of het verhaal spannend, grappig en leuk is’. Van de zakelijke markt verwacht Peters dat deze begrip heeft voor de keuze die Nickelodeon maakt. Nickelodeon zal de pers niet uitgebreid gaan benaderen. ‘We nemen bewust niet deel aan de pietendiscussie, voor ons gaat het om de serie’.
Likeability
Nickelodeon en Insights Consulting hebben het format getest met een online enquête onder ouders en kinderen. Het programma had een hoge likeability factor. Ook piet kwam positief uit de test, al zag Nickelodeon daar ook reacties van mensen die moesten wennen aan de ongeschminkte piet. ‘De aantallen waren voor ons echter geen reden om van de strategie af te wijken. Wij geloven erin dat dit een goede invulling is van onze nieuwe dagelijkse tv-serie.’ Het besluit is afgestemd met de verkooporganisaties van de reclamezendtijd, BrandDeli in Nederland en SBS België.
Zendervormgeving
Naast dat de zender een dagelijkse serie gaat uitzenden, past het ook de zendervormgeving aan gedurende de sinterklaasperiode. Daarin zullen bekende elementen die bij het feest horen terugkomen zoals strooigoed en cadeautjes.
De serie
In de tv-serie is Sinterklaas vermist. Niemand weet waar hij is gebleven, terwijl het al bijna pakjesavond is. Ondertussen neemt een jonge vrouw de mysterieuze meneer Trekvogel in huis, een oude reiziger die door geheugenverlies niet meer weet wie hij is en waar hij vandaan komt.
De serie is van 9 november tot 4 december dagelijks te zien. Op 5 december volgt een ‘megamarathon’ van alle afleveringen.
De serie is geproduceerd door NL Film.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!