Premium

Shell Nederland wint prestigieuze communicatieprijs, en dat valt niet bij iedereen goed

Deel communicatieprofessionals toont op Twitter weinig begrip voor keuze

Shell Nederland heeft de European Communication Award 2017 gewonnen voor zijn communicatieprogramma  rond de ‘versnelling’ van de energietransitie, maar dat is niet bij iedereen goed gevallen.

Op Twitter werd – naast de gebruikelijke congrats - door tal van vakgenoten met verbazing gereageerd op de toekenning van de prijs: ‘Tjonge jonge. Zo'n prijs voor Shell? En dan raar opkijken dat mensen sceptisch zijn over de geloofwaardigheid van het communicatievak...’

Shell NL kreeg de award toegekend vanwege zijn strategie om de ‘versnelling van de energietransitie om de klimaatdoelen te bereiken en het vergroten van economische kansen voor Nederland’. De oliegigant ‘werkte samen met 80 maatschappelijke partners om dit doel te realiseren’, aldus de jury. Daardoor ontstond een onverwachte Energietransitie Coalition.

In een interview met Communicatie zei Saskia Kapinga  dat Shell ‘graag met de maatschappij op zoek naar gemeenschappelijke waarden, om van daaruit samen te werken’ Een van de onderwerpen daarbij is energietransitie.

Kapinga: ‘In Nederland komen we met het Energieakkoord in 2023 rond de 20 procent uit. Wij willen dus sneller, echt. En daarbij zien we kansen. Vorig jaar boden we met succes op windparken, maar we willen meer. We vragen nu de overheid om die versnelling mogelijk te maken. Een verrassende boodschap van Shell, maar eerlijk is eerlijk, dat is ook omdat we op dat vlak economische kansen zien.’

Het leverde Shell dus een award op. Nadat het door het bestuur van de EACD werd voorgedragen, kozen de vakgenoten die deelnamen aan de summit van de EACD Shell uit als beste.Toch vertrouwt niet iedereen de intenties van de oliemaatschappij,  en is er de nodige kritiek.

Shell won overigens eerder deze maand een European Excellence Award en kon daarbij op dezelfde soort kritiek rekenen.

De prijs werd toegekend voor het Generation Discover Festival. Tijdens dit 5-daagse festival op het Malieveld in Den Haag gingen ruim 30 duizend jongeren aan de slag met wetenschap, technologie en duurzaamheid. Volgens critici was ook dit een vorm van greenwashing. https://www.oneworld.nl/groen/generation-discover-grootste-greenwash-event-ooit .

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie