Shell Nederland heeft de European Communication Award 2017 gewonnen voor zijn communicatieprogramma rond de ‘versnelling’ van de energietransitie, maar dat is niet bij iedereen goed gevallen.
Op Twitter werd – naast de gebruikelijke congrats - door tal van vakgenoten met verbazing gereageerd op de toekenning van de prijs: ‘Tjonge jonge. Zo'n prijs voor Shell? En dan raar opkijken dat mensen sceptisch zijn over de geloofwaardigheid van het communicatievak...’
Shell NL kreeg de award toegekend vanwege zijn strategie om de ‘versnelling van de energietransitie om de klimaatdoelen te bereiken en het vergroten van economische kansen voor Nederland’. De oliegigant ‘werkte samen met 80 maatschappelijke partners om dit doel te realiseren’, aldus de jury. Daardoor ontstond een onverwachte Energietransitie Coalition.
In een interview met Communicatie zei Saskia Kapinga dat Shell ‘graag met de maatschappij op zoek naar gemeenschappelijke waarden, om van daaruit samen te werken’ Een van de onderwerpen daarbij is energietransitie.
Kapinga: ‘In Nederland komen we met het Energieakkoord in 2023 rond de 20 procent uit. Wij willen dus sneller, echt. En daarbij zien we kansen. Vorig jaar boden we met succes op windparken, maar we willen meer. We vragen nu de overheid om die versnelling mogelijk te maken. Een verrassende boodschap van Shell, maar eerlijk is eerlijk, dat is ook omdat we op dat vlak economische kansen zien.’
Het leverde Shell dus een award op. Nadat het door het bestuur van de EACD werd voorgedragen, kozen de vakgenoten die deelnamen aan de summit van de EACD Shell uit als beste.Toch vertrouwt niet iedereen de intenties van de oliemaatschappij, en is er de nodige kritiek.
Blijkbaar heeft @Shell_Nederland fan-tas-tisch gecommuniceerd over hun rol in de Nederlandse energietransitie. pic.twitter.com/aErwRx3WAo
— Remco de Boer (@remcodb) 2 juli 2017
Corporatie autisme en een aanfluiting voor de geloofwaardigheid van het EACD. https://t.co/SjSB8hcvFb
— Jeroen Duijvestijn (@jeroen_dcr) July 3, 2017
Vooral de 'shared purpose with society' Daar moet ik als Groninger heel erg hard om lachen. #bijzonder
— Xandra Groenewold (@Xandra_ProTime) 2 juli 2017
Vooral die shared purpose with society is wel blijven hangen bij mij
— Mark Jansen (@markjansen10) 2 juli 2017
Tjonge jonge. Zo'n prijs voor Shell? En dan raar opkijken dat mensen sceptisch zijn over de geloofwaardigheid van het communicatievak... https://t.co/H9kKKoVLBH
— jaap de bruijn ? (@jaapdebruijn) July 3, 2017
Shell won overigens eerder deze maand een European Excellence Award en kon daarbij op dezelfde soort kritiek rekenen.
De prijs werd toegekend voor het Generation Discover Festival. Tijdens dit 5-daagse festival op het Malieveld in Den Haag gingen ruim 30 duizend jongeren aan de slag met wetenschap, technologie en duurzaamheid. Volgens critici was ook dit een vorm van greenwashing. https://www.oneworld.nl/groen/generation-discover-grootste-greenwash-event-ooit .
Congratulations to @Shell_Nederland for winning an #publicaffairs award for #GenerationDiscover. #greenwashing & getting away with it. Wow. pic.twitter.com/x7GETIVko3
— Den Haag Fossielvrij (@Fossielvrij070) 20 juni 2017