De lancering van SBS9 op Nieuwjaarsdag moet een van de meest geruisloze in de geschiedenis van de Nederlandse televisie zijn, laten we dat om te beginnen met elkaar vaststellen. Daarbij komt dat de uniciteit en toegevoegde waarde van de nieuwkomer in het huidige zenderlandschap en te midden van de andere loten aan de SBS-stam, SBS6, Net5 en Veronica zich maar lastig laten duiden. De argeloos zappende UPC-kijker (ik) treft de nieuwkomer op ‘voorkeurspositie’ 23 in zijn kanaalmenu. Voor kwakkelend zenderhuis SBS een gemiste kans om op z’n minst publicitair weer wat kleur op het gelaat te krijgen. Of men stuwt het fenomeen ‘soft launch’ bewust naar grotere hoogten, dat kan natuurlijk ook.
Popcorn Time
Hoe het ook zij. Televisie kijken als tijdverdrijf versplintert. Het aandeel van lineair tv kijken kalft – zeker onder jonge doelgroepen - gestaag af door het succes van betaalde on demand video platformen als HBO en Netflix, die op hun beurt weer tegenwind ervaren van de min of meer illegale torrentsite Popcorn Time. Laatstgenoemde is een - gratis - interactieve catalogus van films die als torrents over het internet razen en in een buitengewoon aantrekkelijke en eenvoudig te gebruiken interface het bijzonder rijke en hyperactuele film- en serieaanbod opdient.
Netflix heeft ruim een jaar na zijn komst al meer dan een miljoen betaalde abonnementen in Nederland. Popcorn Time zou zelfs al populairder zijn, al zijn officiële cijfers niet voorhanden. Het aantal downloads in ons land zou relatief hoog zijn gegeven het ruime aanbod aan breedbanddtoegang tot internet.
Beste films en series
In het toch al overvolle tv-landschap en de dynamiek van on demand is het lanceren van wéér een commercieel station dat gepositioneerd wordt als dé zender met de beste films en series uit binnen- en buitenland op z’n minst curieus te noemen. Zeker als de content bestaat uit weinig resonerende titels als Blue Bloods, The Goodwife en herhalingen van Nederlandse series als Danni Lowinski.
Natuurlijk. De content zal ongetwijfeld kosteloos verkregen zijn uit premium pakketten van de zusterzenders. Omwille van de herkenbaarheid biedt de zender per dag een heus thema, waarbij drama op donderdag en romantiek op zondag mijn favorieten zijn. De eerste kijkcijfers van de nieuwkomer leren dat de grens van 100.000 kijkers nog niet is geslecht. In termen van marktaandeel (0,9%) gaan slechts dertien Nederlandse zenders SBS9 voor.
Harinkje
Zou SBS in de tekentafelfase behoefteonderzoek hebben gedaan onder consumenten en adverteerders? Zou SBS beschikken over data die ze vertelt hoeveel procent van hun kijkers reeds gebruik maakt of in de nabije toekomst voornemens is gebruik te maken van een of meer van de genoemde online videodiensten? Of waarom überhaupt de investeringen in de nieuwe zender niet aangewend voor de broodnodige renovatie van dobberend vlaggenschip SBS6? Voor films en series is overal binnen de zendergroep ruim plek zou je zeggen.
Door investeringen in het zenderportfolio te richten op lineaire televisie en korte termijn advertentie-revenuen in plaats van on demand en digitaal is een keuze die in deze snel veranderende ‘ kijktijdmarkt’ een steeds hoger afbreukrisico met zich meebrengt. De komst van SBS9 versterkt de vraag die al langer voorligt: is men werkelijk in staat de transitie te maken naar digitale verdienmodellen? Voor nu is SBS9 niet veel meer dan een extra harinkje in de grond van familietent SBS.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!