Dit inspireerde hem om zijn ontwerpfilosofie van 'Rust' uiteen te zetten. Een filosofie van rust creeëren, zodat je je druk kunt maken over de inhoud. Hieronder zijn bijdrage:
Door de vraag om tien werken te selecteren voor de tour werd ik gedwongen om na te denken over wat ik ervaar in het museum. Een confrontatie met mezelf. Want voor mij is de kracht van kunst dat je reflecteert op de creatieve keuzes van anderen. Dat gaat verder dan de werken in het museum, ook het gebouw zelf fascineert me. Een uitgebalanceerde omgeving voor het ervaren van creativiteit en daarmee een inspiratie in het ontwerpen van digitale podia voor anderen. Je vraagt je af: welke keuzes durfden de kunstenaars en de architect te maken?
Het museum gunt mij zo de rust om me druk te maken over het werk van anderen. Dit sluit naadloos aan op het streven van Momkai en De Correspondent. Want in de gefragmenteerde realiteit van digitale media dringen berichten en beelden zich in hoog tempo aan je op. Zelden ervaar je nog de rust om aandachtig één boodschap tot je te nemen. Daarom zie ik het als onze taak om online ruimtes van rust te creëren.
Het project in het Stedelijk was een aanleiding om mijn ontwerpprincipes eens goed 'op papier' te zetten. Als oproep aan ons, digitale ontwerpers van deze tijd.
De basis: een rijk podium dat rust uitstraalt
Rond maken
Een duidelijke samenhang tussen alle onderdelen van je ontwerp neemt de gebruiker bij de hand. Het werk begint dan ook altijd met het streven naar een ontwerp dat klopt, dat rond is. Wat je ziet en wat je ermee kunt vormt een eenheid, een totaalervaring met een eigen identiteit. Hierdoor ontstaat herkenning en autoriteit. Het stelt de gebruiker gerust: je begrijpt waar je bent en hoe je kunt interacteren online. Je kunt erop vertrouwen en op voortbouwen.
Helderheid creëren
Maak je werk niet moeilijker dan het is en maak het helemaal af. Koester de details. Zij maken dat je het verhaal in wordt gezogen, want het ontwerp staat in dienst van de boodschap. Deze wil je zo helder mogelijk overbrengen. De kracht zit in de eenvoud.
Context geven
Inzicht begint met begrip. Een beter begrip van de wereld om ons heen. Elk ontwerp begint dan ook met goed onderzoek. Je moet geïnformeerd zijn om informatie over te kunnen brengen. Zonder de creatie van context ontwerp je verwarring.
De aanpak: rust om te bewegen
Bewust investeren
Snel vooruitkomen is een zaak van stilstaan bij je keuzes. Focus en selectie sturen niet alleen het ontwerpproces, maar ook mét wie je werkt en vóór wie. Denk na over wie je het podium gunt. Als je er dan volledig achter staat, durf er dan ook vol voor te gaan. In tijd, talent en middelen.
Inzet beschermen
Met vertrouwen verandering tegemoet zien, gaat het best als je vervolgens waakt voor je investering. Bescherm de kwaliteiten van je team door vooraf goede afspraken over vorm, techniek en ideeën te maken. Richtlijnen over het gebruik helpen de ander het veld te bespelen en beschermen jou tegen vals spel.
Gebruikers koesteren
Elk perspectief anders dan je eigen perspectief verbreedt je kijk. En dat loont. Dit gekoppeld aan een niet-aflatende nieuwsgierigheid zorgt dat je ontwerp in dienst komt te staan van de ander. Deze werkwijze zorgt ervoor dat je aansluiting vindt bij je gebruiker en dat je je team inspireert om boven zichzelf uit te stijgen.
De groei: berusten in rusteloosheid
Oneindig bouwen
Geen ontwerp is ooit af. Het is altijd in beweging en stroomt mee met je gebruikers. Zeker in een digitale omgeving, waar schermen, apparaten en nieuwe diensten zich in hoog tempo afwisselen. Wees daarom ondernemend en blijf betrokken bij de groei. Door te ontwikkelen met een lange adem, vergroot je de impact.
Interactie omarmen
Een ontwerp is nooit statisch. Gebruikers vullen aan en dragen bij. Voor hen creëer je bewust speelvelden. Daar leer je wat wél en wat niet werkt en ontdek je waar verandering de ervaring beter kan maken. Wees geen vormgever, maar vormvoorbereider.
Ongeremd creëren
Ken het kader om het los te laten. Durf groots te denken en klein te werken, met aandacht voor details. Nieuwsgierigheid naar alles, ook je eigen kunnen, maakt dat je ontwerpen verrassen; niet op de laatste plaats jezelf.
Harald Dunnink (1981) is mede-oprichter en creative director van De Correspondent en oprichter van het ontwerpbureau Momkai. Met meer dan veertien jaar ervaring als ondernemer in de online wereld kent hij de creatieve en zakelijke kansen die digitaal biedt. Zijn werk kenmerkt zich door een holistische aanpak gericht op het creëren van context en rust. Een rust die uitnodigt tot lezen en alle ruimte geeft aan de verteller.
Fotocredits
Bovenste twee foto's: Tom Doms
Portretfoto: RVDA
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!