Reclamevoornemens 2016

Met ons reclamebuikje vol, beloven we in het nieuwe jaar te stoppen met irriteren en overdrijven.

Hoe slecht kun je een jaar eindigen. Na een jaar van stress, weinig bewegen, intolerantie en vervuiling, stuffen we ons voor het jaareinde nog even vol met chocoladeletters, banketstaven, oliebollen en andere reuzelvariaties. Op oudejaarsavond nemen we als Mr Creosote uit Monty Python’s The Meaning of life, nog één flinterdun after-eight’je. En exploderen om twaalf uur met de rest van het vuurwerk het nieuwe jaar in.

Het is dan ook niet zo gek dat driekwart van de Nederlanders goede voornemens maakt. Een traditie die teruggaat naar de Babyloniërs, die 4000 jaar geleden bij het begin van het nieuwe jaar ook al beloften aan hun goden deden: voornemens tot het afbetalen van schulden. Vandaag de dag gaat het nog steeds om schulden. Schulden aan ons lichaam: meer bewegen, stoppen met roken. Schulden aan de planeet: korter douchen, elektrisch rijden. En schulden aan de medemens: donorcodicil invullen en als slecht presterende profvoetballer -we noemen een Memphis Depay- de Rolls lekker thuislaten. 

Speciaal voor reclamemakers is er nog een vierde categorie: schulden aan de consument. Met ons reclamebuikje vol, beloven we in het nieuwe jaar te stoppen met irriteren en overdrijven. Die leiden immers alleen maar tot ‘adblockers’. Software die internetreclame blokkeert, niet te verwarren met Ad Blokker van het gelijknamige retailbedrijf. Het is dus hoog tijd voor een collectief goed reclamevoornemen. In 2016 maken we uitsluitend nog reclame die mooi, leuk en nuttig is. Zonder twaalfmaal daags ‘Kom op nou’, sjoemelreclame of slogans als ‘Ik cake al naar je uit’ van bakkerij van Dijk.

Goede voornemens duren in zijn algemeenheid niet zo lang. Om over die van reclamemakers maar te zwijgen. Psychologen struikelen juist daarom deze periode over elkaar heen met de laatste studies en nieuwste inzichten. De belangrijkste: maak van je voornemen geen verplichting, maar doe het omdat je het leuk vindt om iets goeds te doen. Oud nieuws voor de Babyloniërs. Geloof in wederkerigheid was en is nog steeds het mooiste voornemen voor het nieuwe jaar.

Deze column van Etcetera&;s Dick van der Lecq staat dit weekend in Het Parool.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie