Rens Quirijnen: 'Verveling is de meest onderschatte bron van inspiratie'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Rens Quirijnen, CD van Het PR Bureau.

Rens Quirijnen, creative director van Het PR Bureau

Deze week is Rens Quirijnen, de nieuwe Creative Director van Het PR Bureau, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*:

Quirijnen over zijn week: 'Ik vind de vraag naar wat mij inspireert altijd een lastige. Ik heb niet echt een bloementuintje waar ik doorheen kan lopen waarna ik geïnspireerd huiswaarts kan keren. Geen favoriete fotograaf of kunstenaar die mij tot nieuwe inzichten brengt. Ineens een geniale ingeving overkomt mij ook nooit. Ik heb helaas niet dat talent vrees ik. Een idee bedenken is voor mij gewoon hard werken, zo debiel veel oplossingen voor hetzelfde probleem proberen te bedenken dat je op een gegeven moment wel met iets origineels moet komen. Toch zijn er wel dingen die me inspireren. Ik doe er deze week eentje per dag + 1 bonus pic(k) in willekeurige volgorde: verveling, verbazing, irritatie, verwarring, verplichting en uitdaging.'

Hier zijn 5 bijdragen:

1. Verveling, de grootste onderschatte bron van inspiratie

'De grootste onderschatte bron van inspiratie. Want als je niets te doen hebt, en er niks te doen is, moet je zelf iets gaan bedenken om je te vermaken. Dat maakt creatief. Hoe minder opties, hoe beter. Zoals deze groep jongeren uit een klein dorp die zich waarschijnlijk stierlijk verveelde toen ze dit bedachten. Wat ze tot hun beschikking hadden: 1 lege parkeerplaats van de lokale supermarkt, een hoop winkelkarretjes, 1 achtergelaten auto en niet onbelangrijk, 1 euro muntje. Dit vind ik dus schitterend.'

Verveling, de grootste onderschatte bron van inspiratie
Verveling, de grootste onderschatte bron van inspiratie

2. Zo buig je irritatie om naar iets positiefs

'Er zijn een hoop manieren om daarmee om te gaan. Je kan natuurlijk iets wat je irriteert negeren, met gebalde vuist in de lucht gaan schreeuwen of er een steen heen gooien. Maar het is toch leuker om je hierdoor te laten inspireren en er creatief mee om te gaan. Zo buig je irritatie om naar iets positiefs. Zoals deze Marokkaanse man deed met zijn kraampje tijdens Koningsdag. Vind ik mooi.'

Zo buig je irritatie om naar iets positiefs
Zo buig je irritatie om naar iets positiefs

3. Verplichting. Dit is inderdaad een schaamteloze oproep aan elke bouwmarkt om deze ad alsnog te maken

'Ergens niet onderuit kunnen maakt creatief, vandaar dat deadlines ook zo goed werken. En hoewel het vanzelfsprekend lijkt dat iets maken zonder kaders veel makkelijker is dan met, is het tegenovergestelde waar. Daarom is kunst maken zo verschrikkelijk veel moeilijker dan reclame. Maar goed, verplichtingen dus. Je kan het je bijna niet voorstellen, maar Edward Bardoul heeft ooit les gegeven op de Willem de Kooning Academie en ik heb nog iets van hem geleerd ook. Hij gaf ooit de opdracht een ad te maken met een verplicht beeld dat je niet mocht bewerken, maar waar je alleen copy aan mocht toevoegen. Ik maakte toen dit (bekijk nu het plaatje hieronder). Waarom je dit zou willen doen weet ik niet maar het is wel de enige klus waarvoor je echt 2 hamers nodig hebt. Ik vind hem zelf nog steeds grappig en dit is inderdaad een schaamteloze oproep aan elke bouwmarkt om deze ad alsnog te maken. Je mag hem gratis overnemen, maar dan moet je wel echt 2 hamers verkopen voor de prijs van 1.'

Fake Gamma ad
Fake Gamma ad

4. Uitdaging. Ik vind het een ontzettend toffe uitdaging dat al mijn concepten nu media-aandacht moeten opleveren

'Bij Het PR bureau denken we altijd "earned first". Als het niet nieuwswaardig is, is het hier geen goed idee. Dit is het grootste verschil tussen creatief zijn bij een reclamebureau en een PR-bureau. Dit is geen mediastrategie, dit is een manier van denken. Ik vind het een ontzettend toffe uitdaging dat al mijn concepten nu media-aandacht moeten opleveren. Ik ben sowieso van mening dat alle goede ideeën dat bijna vanzelf doen. Ook in Cannes zie je dat winnaars in bijvoorbeeld de outdoor categorie ook opgepikt zijn door de media. Best logisch want als het tof is willen mensen erover praten, lezen of horen, en is het dus interessant voor de media. De mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen zijn eindeloos.

'Mooi voorbeeld van afgelopen jaar vond ik de "Distracted Goalkeeper" van Uber waarin een keeper op zijn telefoon kijkt tijdens een officiële voetbalwedstrijd, om telefoongebruik in het verkeer in een ander daglicht te zetten. Misschien niet het beste idee dat ik ooit voorbij heb zien komen, maar ik kan het altijd zeer waarderen als dit soort ideeën echt uitgevoerd worden. Zoiets bedenken is leuk maar het voor elkaar krijgen om dit echt te realiseren vind ik klasse.'

'Dat roept bij mij vragen op, zoals: hoezo hebben ze konijnen in die dierentuin?'

5. Verbazing

'Misschien niet helemaal de bedoeling dat ik met een Nu.nl artikeltje uit 2012 kom voor de “Random Pick of the Day", maar hij illustreert mijn verhaal nu eenmaal goed. Verbazing kan enorm inspirerend werken omdat je je afvraagt hoe iets kon gebeuren. Zoals dit treurige verhaal over een konijn zonder oren die werd geboren in een dierentuin. De directeur, genaamd Uwe Dempewolf, rook geld en wilde er een documentaire over maken tot de cameraman op het konijn ging staan.

Dit roept bij mij een hoop vragen op, zoals: hoezo hebben ze konijnen in die dierentuin? Hoe houd je een documentaire over een konijn zonder oren anderhalf uur interessant? Maar vooral: hoe kan uitgerekend de cameraman, die het konijn in beeld zou moeten hebben, in godsnaam op het konijn gaan staan? Verbazing alom.'

(Quirijnen kwam op eigen initiatief met een bonus-bijdrage, dus bij deze:) 

6. Verwarring. Soms is het heerlijk verfrissend om iets te zien waarbij ieder verband ontbreekt

'Ik ben best wel vaak op zoek naar verbanden. Tussen merken en maatschappelijke thema’s bijvoorbeeld. Dan is het soms heerlijk verfrissend om iets te zien waar elk verband ontbreekt. Daarom heb ik voor dit stripverhaaltje gekozen van de Belgische cartoonist Jeroom Snelders. De manier waarop deze man naar de wereld kan kijken, vind ik jaloersmakend goed.'

 

Verwarring
Verwarring
Verwarring
Verwarring

*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Kutjong
Daar hebben we hem (haar?) dan... Het prototype hededaagse reclamelul. Vol van andere culturen (die hij (zij?) stiekum minderjwaardig vindt, tegen trump (niet wetende dat obama twee liljoen illegale (geen mens is illegaal) mexicanen heeft gedeporteerd. Best wel bewust (een keer per week een unilever vegashitkoek en met de trein ipv het vliegtuig naar het hippe shithol van het jaar. Wat gaat zij eigenlijk doen als reclame door zijn europeese meesters wordt verboden?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie