Deze week is Justin Leung, creative director Airbnb Shanghai en daarvoor creative director BBH China, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.
Justin over zijn week: 'Als creative director bij Airbnb heb ik een multidisciplinaire afdeling opgezet die ons "brand narrative" bedenkt, uitvoert en de betekenis van het merk in de relevante markten vormgeeft. Werken in Azië als creatief betekent vaak dat ik constant bezig ben met lokale cultuur-nuances, tech, pop cultuur, reistrends en veel luisteren naar mijn creatives en wat hen bezighoud op hun mobieltjes.
Toch komt mijn inspiratie vaak van de meest random dingen. Viral content zoals memes. Tweets. Een sticker op een liftdeur. Heimwee. Inspiratie kan ik opzoeken, maar juist wanneer het als een onverwachte bliksem inslaat, blijft het hangen en sterker nog, beïnvloedt of verandert het mij. Deze week zal ik er daar een paar van delen, van oude tot meer recentelijke obsessies van mij.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Wong Kar Wai - Chungking Express (1994)
'Op het moment dat ik de deur uitga om naar kantoor te fietsen of te scooteren, begint het leukste deel van mijn dag. Ik werk al bijna 8 jaar in Azië, en toch is elke rit een ontdekkingstocht. De textuur van de stad geeft je creatieve brein enorm veel energie.
Als tiener gaven de films van regisseur Wong Kar Wai van de 90s mij diezelfde vibe, al ontdekte ik zijn films veel later pas, via VHS-video's die mijn moeder wist te scoren via import-videotheken in Chinatown op de Amsterdamse Zeedijk. De 90s was een gouden tijdperk voor de filmindustrie in Hong Kong, die een hele coole generatie regisseurs voortbracht. Met de film Chungking Express wist Wong Kar Wai met kleurtechnieken een uniek ritme te geven aan de chaos van Hong Kong. Toen de interactieve website van HBO Voyeur in 2007 gelanceerd werd, herinnerde het kleurgebruik mij erg aan deze film. Sindsdien wilde ik ooit een keer in mijn leven in Azië werken en leven.'
2. Google - Loretta
'Werken in tech als storyteller betekent vaak dat je met producten werk die erg abstract kunnen zijn. In mijn tijd bij BBH China deed deze quote van Sir John Hegarty de ronde: “Les Paul is in the rock-'n'-roll hall of fame for the electric guitar. But it took another 15 years before somebody said ‘oh my god, you can do this with it’ and invented rock-'n'-roll.”
Google heeft storytelling vaak goed begrepen. Laatst met de Super Bowl lanceerde ze “Loretta”. De eerste vijf seconden denk je: “Oh, het is er weer zo eentje.” Maar dan bij elke productdemo word je steeds meer ontwapend. Mooi. Menselijk. En man, wat economisch uitgevoerd (ja, los van de media buy dan hè).'
3. One Small Step
'Tijdens mijn jeugd tekende en schetste ik op alles. De kaften van mijn schoolboeken en schriften waren volgekrabbeld met personages die ik ter plekke bedacht in de klas. Thuis maakte ik mijn eigen comics, en had ik mappen vol verhalen. Mijn jongensdroom kwam uit toen ik vorig jaar een korte animatiefilm mocht schrijven en produceren voor Airbnb. In die periode, was mijn leven in de ban van animatie shorts en verslond ik er zo 10 tot 15 per dag. Eén is echt blijven hangen: de Oscar genomineerde One Small Step. Het gaat over een Chinees eenoudergezin, in San Francisco, met een dochtertje dat ervan droomt om astronaut te worden. Die raakte mij, en we hebben uiteindelijk met dezelfde animatoren (veelal ex-Disney) samengewerkt voor onze animatiefilm Fú.'
4. The French Dispatch film poster
'Jaja, iedereen had het vorige week over de film. But can we talk about the poster please? Doet het je niet een beetje denken aan het werk van Hergé? Deze poster is ontworpen door Javi Aznarez, die dus ook in de film de fictieve magazine covers ontwerpt. Ik heb altijd een fascinatie gehad voor magazine designs. Ik las ze wel, maar wilde ze vooral vaak verzamelen.
I judge books by their covers; een mooi ontworpen cover kan een betekenisvolle momentopname zijn. Zo heb ik nog ergens de Time Magazine met een cover over de aanslagen in Parijs, die ik tot op heden nog steeds iconisch vind.'
5. Refik Anadol - Machine Hallucination
'Hoe beïnvloedt technologie ons creatieve ambacht? Het is een interessant vraagstuk en erg relevant voor mijn generatie die deze transitie meemaakt waarin AI steeds meer mainstream wordt. We hebben al kunnen zien dat kunstmatige intelligentie copy en filmscripts kan schrijven, en we lachen dat het zo slecht is. Alhoewel ik me afvraag hoelang we er nog om kunnen lachen. Ik ben benieuwd wat voor synergie er zou kunnen ontstaan tussen de creatief en de machine. Elon Musk heeft er altijd hele vage ideeën over waar ik urenlang naar kan luisteren.
Vorige week kwam ik het laatste werk van de Turkse artiest Refik Anadol tegen. Hij gebruikt AI en data als pigmenten om “sculptures” te bouwen. Wat ik indrukwekkend vind is hoe hij met algoritmes emoties kan opwekken. Very cool. What’s next?'
Machine Hallucination, Anadol’s first large-scale installation in New York City, is a mixed reality experiment deploying machine learning algorithms on a dataset of over 300 million images.
Komende week is Daan van Dam, Associate Creative Director R/GA Portland, curator van #RPOTDFAW.
*) Sinds 2018 vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds afgelopen jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl.