Deze week was Jeroen Mol, regisseur bij Hazazah (Mol regisseerde recent bijvoorbeeld de kerstcommercial van bol.com, red.), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Mol neemt de lezer/kijker mee op een humoristische tocht langs Zuid-Californië, Noord-Korea, Thailand, het werk van een Engels-Spaanse regisseur en absurdistische Amerikaanse reclames.
Hier zijn 5 pic(k)s:
1. LuxuriaMusic
'...is een piepklein non-profit internet-radiostation in San Francisco. Een immer vrolijke, eclectische en soms obscure mix van Exotica, Space-Age Bachelor Pad, Soft-Psych, Surf, Go-Go en Amerikaanse film-, reclame & TV-muziek van de jaren '50 to ’70.
Opgericht door liefhebbers en het bestaat bij de gratie van donaties. Voor een klein bedrag sponsor je hun apparatuur zoals bijvoorbeeld een nieuw on-air lampje van de studio ;-)
Voor mij een oneindige bron van inspirerende muziekjes en dankzij dit station waan ik me altijd onder een palmboom ergens in Zuid-Californië.'
2. Noord-Korea
'Het mysterie rondom dit land is eindeloos boeiend. Compleet in een andere werkelijkheid levend, bijzonder barbaars maar tegelijkertijd zo wonderlijk mooi in architectuur en design. Azuurblauwe tapijten zo groot als een voetbalveld met knalroze bloemenpatroon, gigantische muurschilderingen van onwerkelijk mooie landschappen, het is complete color candy. Aziatische kitsch wellicht, maar dan wel van een wonderlijke schoonheid.
Kracht, symmetrie en eenvoud zijn de pijlers van de ‘juche’* vormgeving, ontworpen om een emotie van nederigheid op te roepen bij de massa ten aanzien van de monumentale kracht van de leider(s). Ik zie prachtige filmsets ;-)'
3. Thailand
'Ik ken weinig landen waar zoveel met humor wordt geadverteerd als in Thailand. Ooit de Black Cat Whisky-commercial gezien en sindsdien ben ik fan. Lengte schuwen ze in ieder geval niet. Hun uitingen zijn vaak absurdistisch en hebben een hoog slapstick gehalte. Vaak staat een shot net iets te lang. Hierdoor ontstaat er even, heel kort, een soort 'leegte' die enorm op mijn lachspieren werkt - zie de commercial hieronder. In timing vind ik ze geniaal, ze zijn gek op staccato editing en over de top geluidseffecten.
Ook is de humor vaak net iets wranger dan we hier gewend zijn. Niet per se grappiger maar wel intrigerend. Chaindrite bijvoorbeeld is een grote, onnavolgbaar grappige campagne met enkele filmpjes van ruim vier minuten.'
4. Ian Pons Jewell - het zijn allemaal kunstwerkjes
'Buiten de gebaande paden en schijnbaar zonder (al te veel) compromissen. Dat typeert het werk van de Engels-Spaanse regisseur Ian Pons Jewell.
Ik word prettig overdonderd door het tempo en de rijkdom in beelden… en wil 't daarom nog 10 keer zien. Inspirerend en vol met frisse ideeën, het zijn allemaal kunstwerkjes.'
Mobile Provider Three - Real 5G
Apple Arcade - A New World To Play In, zie hieronder.
5. US comedy
'Regisseurs Tom Kuntz en Harold Einstein zijn onder andere bekend van vele Skittles- en Oreo-spots. Vaak absurdistisch werk. Altijd goede karakterkoppen.
Wat me vooral inspireert is de eenvoud en timing. Simpel, lineair en zonder ruis wordt het verhaaltje naar de grap toe gedreven. Beetje pats-boem humor, maar ik kan er niks aan doen: ik vind het grappig ;-)'
CarMax - Kid In A Candy Store - Super Bowl 45" Ad (Kuntz)
Fisherman Commercial Direct TV, zie hieronder (Kuntz)
Little Caesars Commercial 2012 - Horse Guys Run! (Einstein)
Komende week is Harald Dunnink, creative director/oprichter van design studio Momkai en medeoprichter van De Correspondent en HYMN (the digital theater for live happenings), curator van #RPOTDFAW.