Deze week waren Ashley Govers en Jurjen Versteeg van From Form uit Rotterdam curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelden zij hun inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Govers & Versteeg over hun week: 'Onlangs hebben we onze nieuwe visuele identiteit en website gelanceerd. Als film- en design-studio zitten we voor ons gevoel echt daar tussenin: film en design. Het is voor ons waar ieder project begint en eindigt. We kunnen een film heel design-focused benaderen en ontwerpprojecten juist weer heel cinematografisch.
De wens voor een nieuwe visuele identiteit lag er al langer, maar het lukte ons pas twee jaar geleden om er echt tijd voor vrij te maken. Een lange zoektocht volgde. Niet alleen naar hoe dat eruit moest komen te zien, maar ook een zoektocht naar wie we eigenlijk zijn? Wat doen we? En vooral, waarom?
In onze Random Pic(k) of The Week nemen we je graag mee langs een aantal inspiratiebronnen die we zijn tegen gekomen tijdens ons ontwerpproces naar onze nieuwe identiteit of die gewoon steeds weer bij ons terugkeren.'
Hier hun 5 bijdragen:
1. Saul Bass - Why Man Creates. En een soft spot voor titelontwerp
'Om te beginnen bij het begin. Waarom doen we wat we doen? Wat ons betreft geeft Saul Bass daar in deze korte film uit 1968 een speels antwoord op. In 29 minuten neemt Bass ons mee in de wereld van creativiteit: waar het vandaan komt en waarom het bestaat, bijvoorbeeld 'Chapter 2: Fooling Around: Sometimes Ideas Starts That Way'.
Als film- en design-studio hebben we een soft spot voor titelontwerp. Voor ons komen daar de werelden van film en ontwerp samen. Saul Bass is een veelgeprezen titelontwerper, en vooral bekend als titelontwerper van titelsequenties voor films zoals Psycho, Vertigo and The Man With The Golden Arm. Minder bekend zijn z’n korte films… of eigenlijk hun korte films – die hij namelijk vaak samen maakte met zijn vrouw Elaine. Het is leuk om te zien dat ook zij heel ontwerpgericht hun films benaderen.'
2. Ray & Charles Eames - Eventually everything connects. 'Take your pleasure seriously'
'Een andere fascinatie en grote inspiratiebron voor ons is het duo Ray & Charles Eames. Een duo dat samenwerkte en samen leefde. Grappig genoeg óók ontwerpers en filmmakers, net als onze vorige pic(k). Eames heeft natuurlijk de iconische stoelen uitgebracht, maar ook waren zij in hun werkplaats aan 901 Hollywood Blvd. bezig met films, fotoshoots, maquettes, schilderen, tekenen en het maken van kinderspeelgoed.
We hebben thuis en op onze studio veel boeken over het duo – variërend van biografieën tot complete meubelcatalogi. Het is heel inspirerend om over dit stel te lezen, vooral hoe plezier een grote rol speelt in hun leven en werk. 'Take your pleasure seriously' is één van hun veel gehoorde quotes. Een andere favoriete quote van Charles Eames is: 'Eventually everything connects — people, ideas, objects... the quality of the connections is the key to quality per se.' Bij alles wat we maken zoeken wij ook naar connecties en verbanden die elkaar kunnen versterken.
Op YouTube staat een filmpje waarin hun kleinzoon door hun verlaten studio loopt, na het overlijden van de twee. Alles achtergebleven zoals het was. Heel rustgevend en het geeft echt een inkijkje in hun speelse wereld.'
3. 'Het gevoel en het geluid is heerlijk, het zachte geratel van de spoelen, je hoort de beeldjes gemaakt worden'
'Inmiddels lijken we wel een beetje een studio uit de jaren ’60 met deze picks haha, maar toch kon de Bolex niet in ons lijstje ontbreken – de 16mm opwindcamera werd geïntroduceerd in de jaren ’30 en maakte z’n echte doorbraak jaren later toen filmen op 16mm in de jaren ’50 opeens voor iedereen mogelijk werd, maar we laten de echte geschiedenisles over aan de DOP’s ;)
We hebben zelf ook een aantal exemplaren en schoten er onlangs een documentaire mee in de woestijn van de VS. Het gevoel en het geluid is heerlijk, zeker als-ie mooi soepel loopt (het blijft een Zwitserse uitvinding), het zachte geratel van de spoelen, je hoort de beeldjes gemaakt worden. Het is goed voedsel voor een romanticus. En handig: want met de opwindbare versie zit je nooit zonder batterij.
Ook leuk om te zien zijn alle oude Bolex-handleidingen en er is zelfs een tijd lang een eigen magazine van geweest: de Bolex Reporter. Heerlijk om door alle oude verhalen en advertenties van 'nieuwe' snufjes te bladeren. We hebben een zwak voor die nostalgie en dat hebben we onder andere meegenomen in onze nieuwe visuele identiteit.
Hier kun je lekker door de digitale edities bladeren.'
4. De ontdekkingen op Criterion Channel - 'I had a world. I don't think I had a career. I made films'
'We zijn al lange tijd groot liefhebbers van Criterion Channel - de Netflix voor cinefielen. Elke keer duiken we weer in de wereld van een filmmaker en blijven zo nieuwe makers ontdekken. Zo hebben we ooit het werk van Agnès Varda leren kennen.
Zij is een groot voorbeeld voor ons. Niet alleen haar speelse manier van filmmaken, dat varieert van docu tot fictie, of daartussenin, maar ook als persoon. Er zit veel vrijheid in haar films en montage lijkt haar belangrijkste tool om haar verhalen luchtig en tegelijkertijd oprecht over te brengen. In de documentaire Varda par Agnès, die ze vlak voor haar dood maakte, gaat ze in op de lessen die ze heeft geleerd in haar filmend leven: 'I had a world. I don't think I had a career. I made films.'
Ook ontdekten we het werk van de Amerikaanse filmmaker Les Blank op Criterion, die over zeer uiteenlopende onderwerpen speelse korte docu’s maakte. Zo maakte hij onder andere een film over vrouwen met een spleet tussen hun tanden (Gap-toothed Women, 1987) en bracht hij een liefdevolle ode aan de knoflook in Garlic is as Good as Ten Mothers (1980).
Onze laatste ontdekking is het werk van de Iraanse filmmaker Abbas Kiarostami. We zijn vooral gecharmeerd van zijn films die hij maakte voor kinderen, zoals Rang-Ha (The Colours, 1976).
De fysieke box sets van Criterion Channel zijn ook nog eens een lust voor het oog en prachtig vormgegeven. En een online abonnement kost iets van 10 euro per maand.'
5. 'Je voelt aan alles dat de plek gerund wordt door mensen met liefde voor film'
'Onze favoriete bioscoop in Rotterdam is KINO (al zijn er maar 3 om uit te kiezen, bizar als je bedenkt dat dat er voor de oorlog 19 waren).
Inmiddels zo'n 6 jaar geleden geopend aan de Gouvernestraat. Daar zat ooit het oude Lantaren/Venster en hebben we elkaar voor het eerst ontmoet tijdens onze kunstacademie-jaren. Veel herinneringen op deze plek dus.
Voor ons klopt alles aan KINO: fijne zalen, lekkere stoelen (let ook op het Shining tapijt), goed geluid, branding on-point (Studio Beige) en een verrassende programmering. Je voelt aan alles dat de plek gerund wordt door mensen met liefde voor film. Zo stellen ze onder andere speciale programma's samen zoals onlangs het hele oeuvre van Jean-Luc Godard. Helemaal bijzonder zijn de vertoningen op 70mm. Sinds kort hebben ze er ook een goed burger-restaurant in geopend. Het is voor ons vaste prik om er de week af te sluiten.
Al met al toch best veel film-gerelateerde tips, maar we hopen dat jullie een leuk inkijkje hebben gehad in onze wereld en de dingen die ons inspireren. Wij gaan een kinootje pakken om de week af te sluiten!'
Komende week is Maiko Valentijn, CEO GroupM Netherlands (A WPP Company) & Chairman MWG, curator van #RPOTDFAW.