Premium

PR in hartje zomer: komkommer en kwel of gouden tijden?

Een rondje langs pr-bureaus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is zomer, de pr-branch ligt ook op zijn gat, of tenminste: er worden erg weinig persberichten verstuurd en ‘georganiseerd nieuws’ wordt er nauwelijks gemaakt. Is dat slim? Juist nu zijn media hard op zoek naar nieuws. Het zou een prima periode kunnen zijn om juist wel de landelijke media te halen?  Hoe staan de insiders daar tegenover: Is het komkommer en kwel in de zomer? Moet je nu maar rustig afwachten tot het land weer terug is van vakantie? Of is het juist een periode van pr-kansen. Een rondgang:

‘Media zijn op zoek, iets kleins kan opgeblazen worden’

De zomer is een tijd om extra scherp te zijn op wat er over je wordt gezegd, aldus Ruben Cusell van Het PR Bureau. ‘Juist omdat media soms meer op zoek moeten naar nieuws, kan iets kleins ook opgeblazen worden. Ondanks dat het vakantietijd is, kan je dus zeker niet achterover leunen.’ 

Volgens Cusell verandert er in feite niet zo ontzettend veel deze periode.’ Ja, er is wellicht minder hard nieuws en de kans dat je daardoor het nieuws eerder haalt, kan groter zijn. Aan de andere kant moeten we er ook rekening mee houden dat redacties dunner bezet zijn, er minder ruimte is in de media - minder bijlages, katernen, sommige titels hebben een zomerstop.’

Net zoals buiten de vakantieperiode blijft het van belang om relevante en geloofwaardige verhalen te vertellen die graag gedeeld worden, stelt Cusell. Relevantie kan door bijvoorbeeld in te spelen op een moment, zoals reizen, festivals, de zon - of in Nederland juist regen. ‘Het  is dan wel belangrijk dat het ook geloofwaardig is dat jij daar als persoon, merk of organisatie iets over zegt. Als dat het geval is, kan je soms inderdaad het geluk hebben dat je zonder dat je het verwacht flink wordt uitgelicht.’

‘Non-nieuws is nog steeds non-nieuws in de zomer’

‘Bij ons deze zomer geen komkommers’, stelt Eva Wolf van pr-bureau De Wolven. Wel heeft ze veel veel ‘new business’-gesprekken, een groot event, succesvolle bloggeracties en ook mooie verhalen in de media over haar klanten.

Wolf: ‘Natuurlijk is het lastiger om journalisten te pakken te krijgen, maar als je ze dan te pakken krijgt… dan… is het eigenlijk precies hetzelfde als anders. Je zou verwachten dat zij ook wat meer tijd hebben, maar steevast moet de informatie vooral worden gemaild zodat ze het met de rest van de redactie kunnen wegen. Overigens is non-nieuws of dun nieuws nog steeds non-nieuws en dun nieuws in de zomer. Deze week probeerde ik zo’n dunnetje – onder het mom van komkommertijd – te pluggen. Maar die journalisten zijn niet gek! Gelukkig maar!’ 

‘Gouden periode voor PR’

‘Wij hebben vorig jaar een onderzoekje gehouden onder 20 journalisten:  bestaat komkommertijd nog?’, zegt Henriette Wyers van ExPRtease. ‘Er kwamen antwoorden uit als: gouden periode voor PR bureaus, nieuws wordt eerder meegenomen.’

Ook Wyers ziet zomerkansen, hoewel over het algemeen klanten vooral geadviseerd wordt in september los te gaan met acties op radio of tv. ‘In de zomermaanden kiezen we er bewuster voor bij welk medium nieuws wordt geplugd. Genoeg Nederlanders die – digitaal - de Telegraaf lezen in de zomer in Spanje of Frankrijk. Ook hangt het natuurlijk af van het soort opdrachten.  Wij werken nu  bijvoorbeeld aan een grootschalige campagne voor Nederland Schoon.  Wij zijn bezig met het aanjagen van de Schoonste Strandenverkiezing top-10 die in juli en augustus wordt gehouden.&;

‘De iPad staat bovenaan ons inpaklijstje’

Bedrijven gaan er vanuit dat er veel minder mensen bereikt kunnen worden tijdens de zomervakantie, beseft Karlijn Stoelinga van PridePR. ‘Maar vergeten we niet dat de tijden veranderd zijn? De iPad staat bovenaan ons inpaklijstje, dus via de digitale versie van het FD en de dagelijkse nieuwssnack van Nu.nl en social buzz op tablet en smartphone, bereik je je doelgroep nog steeds. Gewoon op de camping in Nederland of op de veranda in Ibiza. Dus waarom niet gewoon door blijven gaan en de boodschap afstemmen op de periode, dus een zomers tintje aan zowel het nieuws als een campagne?’

Een goed voorbeeld van een merk dat gebruik maakt van de vakantieperiode is Asus, vindt Stoelinga. Voor de introductie van aantal nieuwe laptops en tablets wilde het Nederlandse en Belgische families bereiken. ‘Ze kozen voor een zomerse productconfrontatie op plekken waar je families juist in de vakantieperiode bereikt. Zo was Asus aan het begin van de zomervakantie te vinden in Duinrell, Ouwehands Dierenpark en Plopsaland met de Asus Makes Your Day-tour.’

‘Er is altijd nieuws’

Marije Perdon van LVTPR relativeert het scoren met nieuws in de zomer: ‘Gelukkig is ons vak breder dan enkel het scoren van artikelen in de media. Soms bestaat pr juist uit het voorkomen dat iets in de media belandt…’ Perdon vindt de zomertijd een uitstekende periode voor het bedenken van nieuwe concepten, het creëren van interessante content, het maken van planningen voor de komende maanden, het optimaliseren van de online presence en bijvoorbeeld een goed gesprek met een opdrachtgever.

Perdon: ‘Het ene werkt het andere natuurlijk in de hand. Journalisten zijn op vakantie en communicatiemensen ook. Soms is dat minder hard nieuws makkelijker scoren, aan de andere kant soms is de persoon die je hier over moet spreken op vakantie en moet je maar gewoon wachten tot deze terug is. Maar er is altijd nieuws. En niet al het nieuws wordt geregeerd door de pr.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie