Dat blijkt uit het onderzoek 'Twitter en de Tweede Kamer' door Noortje de Boer in samenwerking met Weber Shandwick. De Boer ondervroeg 100 politiek journalisten over het Twittergebruik van Tweede Kamer-leden en naar hun eigen sociale-mediagebruik. ‘Het was een perceptieonderzoek’. De eerste resultaten werden vanochtend bekend gemaakt.
Belangrijke nieuwsbron
Daaruit blijkt dat sociale media inmiddels een belangrijke bron voor het nieuws zijn voor Kamerleden. 15 procent van hen noemt ze zelfs de belangrijkste nieuwsbron. De Boer: ‘Na kranten en de online versies scoren sociale media daarmee het hoogst.’ Volgens De Boer zijn er verschillende redenen voor de populariteit. Zo wordt nieuws vaak het eerst via het ‘snelle’ Twitter bekend gemaakt en gebruiken de parlementariërs het zelf ook om standpunten en nieuws naar buiten te brengen.
Vooral zenden
Opvallend verder is volgens De Boer dat politici sociale media vooral roemen als middel om de dialoog met de burger aan te gaan, maar dat ze zich daar allerminst naar gedragen. Veel Kamerleden volgen nauwelijks burgers en bovendien zenden ze vooral, maar reageren weinig op anderen.
Het volledige onderzoek wordt morgen gepresenteerd in Nieuwspoort.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!